söndag 29 maj 2016

Min portfölj 20160529

Eftersom det har skett en stor rockad i portföljen med flera stora bolag ut till förmån för små snabbväxare så uppdaterar jag hur portföljfördelningen ser ut. Jag har en lite större andel "likvider" nu mot tidigare och väntar fortfarande med dem på att det ska komma en riktig nedgång på börsen. Jag tycker att det känns bra att ha en andel som inte är investerade i aktier men jag vågar inte ge mig in i någon spekulation i guld och XACT bear utan håller mig hellre till att inte vara fullinvesterad. Jag känner också att det är ett lagom antal bolag som jag är investerad i. I och med att jag äger Industrivärden så har jag en större bredd i portföljen än vad som syns i diagrammet. Industrivärden äger som känt: SCA, Skanska, Ericsson, SSAB, Sandvik, Volvo och ICA, förutom Handelsbanken som jag äger som fristående innehav också.

20 innehav som jag har haft som inställning att det ska vara mitt absoluta maxtak för antal bolag har bantats till att vara ett absolut tak på 15. Det blir svårt att hänga med i det absolut mest väsentliga, då jag försöker att hålla mig ajour med vad som händer även i Industrivärdens innehav. Jag vill även att varje innehav ska kunna påverka portföljen, är något bolag en kursdubblare så ska det även märkas på portföljen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar