måndag 2 maj 2016

Månadsrapport April

Jag kom på nu, efter att ha missat två månader med rapportering, att jag varje månad skulle lägga upp hur det har gått med månadens utgifter och inkomster och hur det ser ut med mina tillgångar och skulder.

Aprilmånad blev inte den bästa sett till sparande, något som jag varit inne på tidigare, men med tanke på att två resor är bokade och klara förutom för matkostnader så får jag säga att det är rätt vasst. Kom även på att jag skulle passa in i lyxfällan då resorna kan sägas vara finansierade med lån eftersom jag inte kunde lägga undan hela studielånet den här månaden. Med den måttstocken skulle visserligen nästan alla studenter få ett avsnitt vigt åt dem, så det kanske är fel att göra den parallellen.

Så här slutade april:
IntäkterApril
Bidrag2816
Försäljningsintäkter500
Lån7088
Lön8103
Tjänstepension575
Utdelningar90
Summa19172
Boende extra−225
Boende nödvändigt−2395
Fest−538
Kläder
Mat−2946
Personligt−302
Presenter−920
Transport
Övrigt−8784
Summa−16110
Sparande3062
Sparandegrad15,97%

En låg sparandegrad, men den är över de rekommenderade 10 % åtminstone så alltid något. Det är dock en bit kvar till att komma upp i 40-45 % som jag anser är realistiskt på helårsbasis. Egentligen kan det tyckas att en ännu högre andel vore att sikta mot, men jag väljer som sagt fritid över pengar och jobbar då inte mer än halvtid i sommar.

Med tanke på att jag är student så är det som så att lånen växer varje månad. Det är negativt för mitt egna kapital och av den anledningen så har min soliditet minskat något. Tillgångar, skulder och eget kapital ser ut så här nämligen:
2016-04-30
Kontanter4718
Buffert32038
Kommande bostad60717
Tjänstepension4803
Pengamaskin140814
Summa tillgångar243090
CSN-lån218384
Summa skulder218384
Netto24706
Soliditeten har gått ned från 12 % till 10 %. Det känns dock bra att efter snart 4 års studier ändå ligga på plus i eget kapital, det är jag lite stolt över.

Jag funderar även på att sluta försöka släta ut sådant som jag anser är av engångskaraktär. Som ett exempel är min dator jag har köpt in i år. För att vara lite professionell och eftersom datorn förhoppningsvis går att använda ett tag la jag upp kostnaderna för den på hela året. Det blir självfallet mer rättvisande, men samtidigt så gjorde jag inte det med min skidutrustning som också kostade bra mycket. Resekostnader har jag lagt in varje månad då jag spar undan till resekontot men tycker det nog egentligen vore bättre att göra som jag gjort tidigare och ta kostnaden för resor när de dyker upp och inte smeta ut dem. Min kassabok kommer bli lite slagig men jag tror att det vore bättre, så jag inte har något som släpar utan allt ser ut som min ekonomi gör för stunden. Nu har jag till exempel en kolumn där jag skriver ned min dator för varje månad, det blir så mycket trixande tycker jag. Därför smäller jag in hela min kostnad för datorn nu i maj, den är ju trots allt redan betald, avbetalning är inget jag sysslar med. Maj kommer oavsett bli en riktigt bra månad eftersom jag väntar stora utdelningar och lite andra intäkter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar