måndag 16 maj 2016

Ska jag begränsa mig?

Det är en tanke som då och då poppar upp i mitt huvudet och gäller angående hur ofta jag kollar till mina aktier. Läste nyligen någon snabb tweet om att om det var hos en bank eller något liknande så var det de kunderna som hade glömt bort att de hade pengar där som presterade bäst. Att vara aktiv lönar sig med andra ord inte.

Jag är nog att klassas som aktiv, allt annat vore självbedrägeri. Detta har flera anledningar:

  • Jag har börjat få in pengar och rätt så mycket varje månad till mitt ISK. 
  • Jag tycker om att se hur min portföljfördelning ser ut.
  • Jag tycker om att se hur jag presterat gentemot index dagen innan.
  • Jag tycker om att se kurserna röra på sig, både upp som ned.
  • Jag tycker om att kolla om jag har fått utdelning.
  • Jag tycker om att se att jag har pengar i bolag.
Hjälper allt det här mig att bli en bättre investerare?
Svaret på den frågan är lika enkelt som självklart; nej såklart inte. Det är ett meningslöst sätt att förhålla sig till sin portfölj då inget av de ovanstående anledningarna hjälper mig att få ett bättre ekonomi och bli bättre på att investera, det är mer ett sjukligt beteende. Jag är alltid en förespråkare för att man ska göra sådan man gillar och inte begränsa sig för att för mycket av det goda skulle vara farligt är inget jag skriver under på. Men när något som man tycker om och gör, gör det sämre för en själv då skulle det vara på plats med en begränsning.

Jag känner mig själv också såpass bra att jag vet att ett totalförbud är något jag inte skulle klara i första taget, så från imorgon ska jag endast få logga in tre gånger om dagen för att få kika till min portfölj. Vid öppning, vid lunch och efter stängning. Otroligt mycket skulle nog en del säga att det där också är, men då är det personer som inte känner mig för väl.

Det här är första veckans utmaning. På söndag så utvärderar jag hur det känns. Om jag känt mindre behov av att göra förändringar i portföljen. För det är av den anledningen jag vill minska mitt tittande på portföljen, detta mycket onödiga tittandet, då det leder till att jag hela tiden vill göra något med min portfölj. Målet är att få mer tid till att läsa på om bolag och även att på det här sättet förbättra avkastningen då jag minskar transaktionkostnaderna och låter bolagen jobba på ostört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar