måndag 2 maj 2016

Förvalta andras pengar

Någon jag brinner för är att hjälpa andra när det kommer till att spara. Det är personer som då och då frågar mig om råd och det tycker jag känns kul. Det visar på att de har förtroende för en och att de tycker att man har kunskap.

Jag brukar dock ge restriktiva råd och pratar hellre om fonder som sparande än aktier. Inte för att jag på något sätt tycker fonder är bättre, men det är mer lättskött och i längden så är det det som passar det stora flertalet bäst, då de inte verkar ha någon ambition att läsa på om bolag kan de lättare nyckeltalen eller bryr sig om något annat än att få pengarna att avkasta bättre än sparkontot.

De som jag känner allra bäst och är närmast har jag samma hållning till som de som är mer ytligt bekanta. Däremot har jag rätt så länge styrt sparandet för en av mina närmsta släktingar. Där har jag lagt upp sparande, tittat över abonnemang etc. Jag hade även som ambition att bygga upp en aktieportfölj efter samma principer som min egen. Efter några få inköp så känner jag dock att det blir för tungt för mig.

Jag trodde inte att det skulle vara en sådan skillnad på att köpa sina egna aktier som att köpa aktier till någon annan, men det tycket jag verkligen. Det kändes som allt för mycket av en last, speciellt eftersom personen ifråga inte har något intresse alls, så det blir inga frågor, inget prat om bolag o.s.v. Jag valde därför, trots möjligheten att få förvalta rätt så mycket kapital i mina mått mätt, att styra över till månadssparande i fonder. Svensk indexfond, global indexfond och likvida medel för att kunna ta av om det behövs.

Det hade kanske känts på ett annat vis om man inte var helt själv ansvarig och den här erfarenheten gör inte att jag säger nej till att förvalta någon annans pengar i framtiden mer fullt ut, bara inte just nu. Och jag kommer oavsett fortsätta med det jag ändå tycker jag är bäst på, motivera andra att ta kontroll över sin ekonomi om de inte upplever att den är så bra som de önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar