lördag 14 maj 2016

Boende och livet hit

Läste en blogg som jag tycker det skrivs mycket vettigt på, nämligen fantastiska farbror fris blogg, han tog upp att man ska ställa rätt frågor till sig själv för att spara. Det fick mig att tänka på hur mitt eget bostadsliv varit.

Det började så klart i föräldrahemmet, där jag både har delat rum med syskon men även haft ynnesten att ha ett eget rum. Inte mycket ekonomi i det hela för egen del, förutom att man hela tiden vill ha mer. När jag delat rum ville jag väldigt gärna ha eget rum. När jag fick eget rum ville jag fylla det med saker. Tillslut ville jag bo själv då jag inte tyckte det var särskilt praktiskt att pendla till skola, träningar m.m.

Det egna boende fick mig mer medveten om att ett boende ändå kostar en del och att ett studiebidrag inte räcker särskilt långt. Efter att första sommaren i lägenheten inte innehöll något sommarjobb så blev det helt uppenbart hur knapphet till pengar begränsar. Att man inte kan festa, köpa de kläderna man vill ha på sig m.m.

Det var då jag insåg att jag ändå har mycket tid som jag skulle kunna byta mot pengar och jag gick en intensivt jakt efter ett helg- och sommarjobb. Det gick rätt snabbt innan jag fick tag på ett och jag minns hur otroligt mycket första lönen på 400 kr var för mig. Det var lite mer än en dubblering av min månadspeng.

Efter någon månad när jag tjänade mer pengar började jag fundera på om jag inte kunde skala ned mitt boende för att bo billigare. Flytta hem var inget alternativ, då det varken skulle fungera praktiskt eller socialt. Jag hittade dock en lägenhet som var 1/3-del mindre och en hyra som följde den nya storleken. Under tiden jag bodde där fick jag möjligheten att göra så mycket mer saker.

Det var ungefär ett halvår efter flytten som jag fick reda på att det var enkelt att köpa aktier och fonder av en kompis. Det var något som jag enbart visste att morfar sysslat med, men han verkade göra på det gamla sättet, inte visste jag att det gick att köpa på internet, i alla filmer såg man hur de handlade på börsgolvet... Jag har därför stor förståelse för de som ännu inte har hittat till nätbankerna och fonder och aktier, första steget kan vara långt trots att man använt dator och internet i hela sitt liv.

Jag vet inte riktigt hur vi kom in på samtalet men jag minns mycket väl att jag överförde en del av min lön till en fonddepå på en av storbankerna. Köpte Länsförsäkringars fastighetsfond och jag minns fascinationen när jag såg att det var möjligt att få pengarna att växa snabbare än sparkonto och på kort tid. Jag sålde och öppnade istället en depå på Avanza mini och började smått köpa olika aktier. Både kvalitetsbolag och förhoppningsbolag. Hade tillslut sparat ihop till både studentresa och körkort men började inse att det var ett måste att skaffa ett jobb efter sista sommaren med sommarjobb. Sökte mig till grannlandet, men hade då på allvar insett hur mycket utgifter spelar roll för hur mycket man behöver investera. Så till skillnad mot många andra så blev det inget dyrt eget boende utan det blev istället minsta möjliga lägenhet som skulle delas. Det i kombination med ett löneläge och en norsk krona som var starkare än den svenska gjorde att min grundplåt började byggas.

Saknade dock min fritid och närhet till allt så flyttade tillbaka. Det skulle då ligga enkelt tillhands att skaffa ett eget boende i och med att en lägenhet inte skulle skilja mycket mot mina få kvadratmeter i Norge i hyra. Det var dock inte min plan utan jag flyttade då ihop med min bror för att kunna spara ännu mer. Under den perioden hade jag mina största inkomster och minsta utgifter , som jag stått helt för själv, vilket gjorde att jag kunde spara väldigt mycket på ett drygt halvår innan jag började studera. Fortfarande efter fyra år med studier har jag fortfarande en nettoförmögenhet, till största delen tack vare detta.

Jag har fortsatt på banan med att dela boende, nu som sambo "på riktigt" och det är tveklöst det bästa sättet att spara pengar, att dela på de största utgifterna. Självklart har jag kollat på el och försäkring, men har antagligen inte det absolut bästa avtalet och följer inte upp nämnvärt om det sker några förändringar på marknaden, då jag tycker det kostar mer än vad det smakar i tid. Jag har istället satsat på att klara mig utan bil eller busskort och sett till att bostaden ligger så till att jag kan ta mig med cykel överallt. Det är en mycket större besparing.

Jag har således ställt många "rätta" frågor till mig själv och på den vägen sparat mycket pengar, utan att det kostat mig mycket tid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar