fredag 20 maj 2016

Mindre bolag

Ingen kan ha undgått att höra Hans Roslings prat om hur människorna i världen hela tiden får det bättre, ingen kan ha missat pratet om hur vi har en åldrande befolkning och ingen kan ha missat att vi måste ta mer hand om vår jord och bli mer hållbara.

Det här är aspekter som jag tar med mig vid mina investeringar och som passar bra in när ambitionen är att äga aktier över lång tid. Det finns två bolag på min bevakningslista som har hamnat där p.g.a. något av ovanstående i större utsträckning än andra bolag. Dessa bolagen är Vitrolife och Tomra. Båda två är lite mindre till storleken, men tillräckligt stora för mitt investeringsspann som inkluderar Mid cap.

Kort så är Vitrolifes nisch att erbjuda produkter för att få så lyckade IVF-behandlingar som möjligt för par som behöver lite hjälp i familjeskapandet. Tomra å sin sida gör sorteringsmaskiner för gruvindustrin och matindustrin och återvinningsmaskiner för pantburkar.

Båda bolagen har en stark finansiell ställning, ledningar med stora innehav och investmentbolag som kan stötta bolagen och få dem att utvecklas väl. Båda bolagen har riktigt god tillväxt och båda bolagen har riktigt höga värderingar..

Det är främst en allmän börsnedgång som jag hoppas kunna köpa in mig i de här mycket bra bolagen. Jag önskar inte att det skulle vara någon miss i verksamheten som gör att de har en nedgång. Detta eftersom min tro är att så små bolag har svårare att ta sig igenom en sådan kris utan att sluta vara marknadsledande.

Min portfölj innehåller för nuvarande många stora bolag som visat vinststabilitet under lång tid och har en stadig om än blygsam tillväxt. De anser jag är lättare att värdera och en osäkerhetsfaktor som tillväxten innebär är således modest. Jag har dock som i flera tidigare inlägg nämnt att jag tror på att mindre bolag också måste representeras i portföljen om jag ska uppnå en hög avkastning. Många av de stora bolagen bevakas av många och har ofta höga multiplar eftersom att det nästan är en självklarhet att bolagen år efter år ökar vinsten. Det är inte ofta som det dyker upp tillfällen som nu med Apple och Disney utan där får man förlita sig till att en bred börsnedgång drar med sig även de bästa storbolagen om man ska nå en avkastning att tala om. Bland de mindre bolagen finns det dock möjligheter att kunna köpa bra verksamheter som växer rejält innan de tas upp till bevakning eller att institutioner har möjlighet att investera i dem. Därför inkluderar mitt investeringsspann Mid cap-bolag och jag har under senaste tiden lagt fokus på att hitta bolag som Vitrolife och Tomra, små marknadsledare med stor tillväxt.

Det går heller inte att agera som alla andra om man vill nå en tillräckligt bra avkastning. Köper och säljer alla samma bolag, så blir avkastningen lika. Det gäller att agera annorlunda och köra på sin egen väg med investeringar och idéer. Ett exempel på det är när jag köpte Beijer Alma första gången, då var det inte många som hade nämnt bolaget eller hade det i sina öppna portföljer. Senare blev bolaget populärt bland bloggare och det i kombination med en bra vinstutveckling gjorde att jag fick en väldigt fin avkastning under en kort period. Jag vågar påstå att detta hade tagit mycket längre tid om inte så många hade fått upp ögonen för bolagen ungefär samtidigt.

Just nu har det varit många som har satsat på mindre bolag, men jag upplever det som att det är samma bolag som gäller för de flesta och de ser följaktligen ut att handlas till för höga multiplar för min del, men det är ändå många som hoppar på tåget. Det krävs mycket för att räkna hem en sådan investering tycker jag och nedsidan är ofta större än uppsidan.

Det är en hel del bolag som försvinner i jakten bland de mindre bolagen. Ofta för att jag inte kan förstå hur verksamheten fungerar. Jag menar inte att jag behöver kunna allt, men jag vill åtminstone på ett enkelt sätt kunna beskriva verksamheten om någon utomstående frågar. Av den här anledningen har jag än så länge lämnat Mycronic och Sectra utanför min bevakningslista även om de verkar vara den typ av bolag jag är ute efter.

Det gäller även att jag är väldigt konsekvent med att inte köpa in något bolag för tidigt. Jag tänker som så att desto mer jag klarar att motstå alla känslor i kroppen och tänka rationellt, desto bättre avkastning kommer jag få. Vitrolife ser bara ut för varje vecka att gå upp och gå upp och jag kanske aldrig får köpa på mig detta fantastiska framgångsbolag om jag inte passar på nu. Det är då det gäller att tygla sig annars kan mycket av jobbet med att få avkastning raderas ut genom att man lämnar allt säkerhetstänk och blir girig. Jag har därför fortfarande en stor andel i räntefonder. Räntefonderna gör att jag inte kan köpa för fort utan det krävs flera dagar innan pengarna går att använda till att köpa aktier. Under den tiden hinner jag tänka igenom beslutet både en och två och tre gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar