måndag 16 maj 2016

Försäljning av byggbolagen

Det är mycket som jag gillar med både NCC och Skanska och det var inte många dagar sedan jag köpte tillbaka NCC till portföljen. Det finns dock något jag inte gillar med mig själv och det är när jag inte följer mina uppsatta köpkurser eftersom jag så gärna vill vara del av ett bolag.

Det var fallet när jag köpte NCC. Så efter att jag under gårdagen funderade runt mina ageranden, hur avkastningen kommer bli m.m. så bestämde jag mig för att sälja dem nästan lika fort som de kom in i portföljen och köpa dem när de når min köpkurs istället. Tålamod kommer att leda mig till bättre avkastning eftersom att uppsidan då blir större och nedsidan mindre, jag får en säkerhetsmarginal. Något som kan vara skönt att ha när det kommer tunga tider på börsen. Det är bättre att sälja när man har gjort en liten vinst än när man har gjort en förlust.

Att jag köpte in NCC var delvis p.g.a att jag tyckte rapporten mottogs lite väl surt och man kan väl säga att jag fick rätt på den punkten.

Skanska är det andra byggbolaget som jag säljer. De har funnits med sedan i december och det här är den andra försäljningen, och försäljning av det återstående av innehavet som jag har byggt upp genom att köpa småposter under den stormiga tiden i början av året. Det är en ganska bra bit ned till min köpkurs för Skanska och bolaget har jag redan representerat i portföljen genom innehavet i Industrivärden. Industrivärden är en långsiktig ägare i Skanska så jag ser inga tecken alls på att Skanska inte kommer vara ett bolag jag äger.

Skanska har inte mycket tillväxt i sig, men är en mycket stabil utdelare och ett av världens ledande byggföretag. Svenska marknaden ser ljus ut med all byggnation som måste ske för att tillgodose efterfrågan, men Skanska är till stor del aktivt i Nordamerika där det går lite knackigare. Ska man ha Skanska för dess fina kassaflöde till portföljen genom de stora stabila utdelningarna är dagens läge inte det mest attraktiva. I och med att aktier har handlats upp och framför allt utdelningsaktier har varit i ropet så märks det även i direktavkastningen. Från att ha legat runt 6 % när jag investerade i Skanska för första gången för ett antal år sedan är nu direktavkastningen nere i dryga 4 %. Då ser jag inte nedsidan som lika begränsad som jag föredrar. En högre direktavkastning i ett bolag känt för stora utdelningar ger ett visst skydd mot nedgång.

Jag kommer att ha både NCC och Skanska på min bevakningslista och kommer ta tillfället i akt att investera i dem igen när det är mer attraktivt och mindre riskfyllt. En del av likviden efter försäljningen ska jag låta vara likvid och en del av den ska tillsammans med utdelningen från Industrivärden och Apple, som kom in på kontot i fredags, användas till att fylla på med ytterligare 3 st aktier i Disney.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar