tisdag 24 maj 2016

Uppsving i utdelningar

Min portfölj har verkligen fått upp utdelningarna rejält mot fjolåret. Hittills i år så har jag fått utdelningar som är mer än 75 % större än hela fjolårets utdelningar. Kul och framför allt bra att jag har fått bollen i rullning. Hittills motsvarar utdelningen ett månadssparande runt 300 kr. Det tycker jag känns otroligt bra. Att oavsett om jag klarar av att lägga undan pengar eller inte så växer mitt sparande ändå. Nu kommer allt i en stor klump under april och maj då jag inte har många kvartalsutdelare, har ju endast Apple som delar ut så.

Mina utdelningar är i hög grad styrda av hur det går för Handelsbanken då SHB är det innehav som i sig själv delar ut mest men som även till stor del bidrar till utdelningen jag får från Industrivärden. Kanske inte helt optimalt, men den här vintern och våren har varit tuff mot banken och därför har jag fyllt på då jag anser de varit attraktiva. Jag har ingen ambition att ha utdelningarna utspridda, men såklart skulle jag vilja att de andra innehaven kommer ikapp SHB med utdelningar, så inte en eventuell utdelningssänkning slår lika hårt mot min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar