onsdag 25 maj 2016

Månadens inköp

Det blev inte ett köp utan det blev 3 st köp och snart kommer det även bli en nyemission. Jag sålde ABB och Clas Ohlson (som tidigare nämnt), bolag som inte har så mycket tillväxt och som har sjunkande marginaler. Lite av pengarna från försäljningen går nu tillsammans med månadsinsättningen in i 3 stycken nya innehav. Det är Nolato köpta för 216 kr/st, Tomra köpta för 93,25 kr/st och Kopparbergs köpta för 255 kr/st.

Jag ska fortsätta köpa i dessa längre fram. Bra rapporter, bra tillväxt, marginalförbättringar och trots dessa tre komponenter så har inte värderingarna stuckit iväg vilket jag tycker gör tillfället bra att köpa dem. Tomra ligger bra till för fortsatt utveckling då de är inriktade på återvinning och ett bättre utnyttjande av de resurser som finns. Nolato köper jag framför allt som en underleverantör till medicinteknikbranschen, jag saknar hälsovård och medicinteknik sedan tidigare i portföljen och Nolato verkar satsa på det segmentet då den nya VDn är hämtad från just den delen av företaget. Kopparbergs är framför allt en producent av cider och öl. De gör mycket rätt nu och jag har haft ögonen på företaget ett tag, efter senaste rapporten som presenterades häromdagen så bekräftades detta ännu en gång. Vinsten växer så det knakar och vinstmarginalen förbättras hela tiden. Det är även en lättare bransch att förstå sig på då jag som konsument själv kan komma i kontakt med varorna.

Nyemissionen som kommer komma är Castellums. Det har varit känt sedan tidigare.

2 kommentarer:

  1. Just Tomra är jag grymt sugen att plocka in i min portfölj med. Jag tycker det är mycket som talar för dom i framtiden. Kopperbergs känns också trevliga, dock en smult dyrt enligt mig.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Ja, Tomra verkar i en nisch som jag, i och med den ökande medvetenheten om hållbarhet, tror kommer ha framtiden för sig. Gillar Clas Ohlson, men mycket håller inte mycket kvalité så de verkar lite åt andra hållet, så då valde jag att byta mellan dem. Det skadar inte att Latour är storägare heller, de verkar lyckas med allt!
    Angående Kopparbergs, har märkt det på många av mina investeringar, eller rättare sagt de gånger jag inte investerat i ett företag har jag varit rädd för att handla p.g.a. högt P/E. Den här gången har jag bestämt mig att bortse från det, se på vilken fantastisk tillväxt de visat upp och ha i åtanke att värderingen är mycket lägre än andra bolag som har fantastisk tillväxt.

    SvaraRadera