söndag 15 maj 2016

Psykologi och lite Disney

Det är intressant hur jag fungerar som person och när man ser lägen att investera. Går börsen ned i flera dagar så känner jag att det aldrig kommer ta slut och man omvärderar sina innehav och funderar på om man inte har köpt vid för höga nivåer. Viceversa om börsen går upp fler dagar i rad då funderar jag på om mina köpkurser inte är för restriktiva och jag är rädd att missa tåget. Vid sådana tillfällen sätts tålamodet på prov, men då är det värt att tänka på hur det kan barka iväg i dåliga tider och vad man kommer ångra sig om man inte har säkerhetsmarginaler vid sina inköp.

Såg en tabell häromdagen där det var de stora bolagen på stockholmsbörsen och hur mycket deras kurser fallit från toppen, sådana fall tar verkligen lång tid att reparera. I vissa av mina innehav som jag har nu så har jag gjort inköp på helt horribla nivåer, det var innan min bevakningslista kom till stånd. Den har underlättat mitt investerarliv avsevärt även om jag ibland gör avsteg från den, som förhoppningsvis blir mindre till antalet. De gånger jag hittills gjort avsteg är vid mina kontinuerliga inköp av aktier i H&M och de senaste köpen i Disney.

På tal om Disney så har jag gått tillväga på ett annat sätt för att göra en värdering än vad jag brukat inom verkstad, bank och konsumtion m.m. Här har jag följt en del av Fundamental-analysbloggens tänk med hur mycket kassasuccéerna de nu har på biograferna kommer att betyda för företaget och deras framtid, då en succé spiller över på andra områden så som merchandise, parkerna, sälja filmer, sälja till olika streamplattformar. Disney kan använda sig av en succé till många områden och är inte så mycket engångshändelse som det verkar när man läser kommentarer till rapporterna. Disney ligger också bra i tiden vad det gäller produkt. De producerar upplevelser och ett besök på en park passar bra in i jakten på upplevelser som jag tycker har fått mer och mer betydelse för människor på bekostnad av materiella saker. Disney kompletterar således många av mina andra innehav. Apple är mycket iPhone. H&M har sina butiker och billiga kläder och Clas Ohlson alla sina prylar. Disney fyller ett annat rum med upplevelserna på parkerna, i sportsändningarna och under biobesöken.

På ett vis så kan det vara dumt att jag inte har gjort och följt exakt samma regler när jag investerat i Disney som jag har gjort när jag investerat i allt annat. Dumt av den anledningen att det inte finns lika mycket att hänga upp investeringen på när det blåser hårda vindar på börsen. För det har jag märkt av de gångerna tidigare när jag inte har så många kvantitativa kriterier som jag baserat investeringen på utan mest har kvalitativa kriterier som fått väga tyngst, då har det lett till att jag oftare har sålt för att jag tvekat. Det gäller att utvecklas även på det här området så jag hoppas att jag är mer motståndskraftig mot tvekan då jag skrivit ett sådant här inlägg där jag tar upp vad jag ser i bolaget och att jag är medveten om svagheterna i investeringen som jag lätt kan gå tillbaka och läsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar