söndag 1 maj 2016

Inköp NCC och påfyll i H&M

Rubriken kan inte mer tydligt beskriva vilken aktivitet jag gjorde i fredags. Jag köpte alltså ett par aktier i H&M och köpte in NCC till portföljen igen. NCC rapporterade och det mottogs inte helt positivt av marknaden och därför valde jag att köpa in NCC till portföljen igen. NCC sålde jag i början av mars och sedan dess har de kommit ned en del i värdering. Vid den försäljningen vägde jag in marknadens historiska värdering, något som jag med min uppdaterade investeringsfilosofi inte gör längre. Jag tror mycket på NCC och ska publicera min analys av bolaget i sinom tid.

Köpet av H&M som sker en bit över min motiverade köpkurs har jag flera anledningar till:

  • Min början på analys av nätmäklarna, började fundera på varför jag drar mig till att ha sämre bolag i portföljen och inte bara satsa på att ha de bästa.
  • Stefan Perssons stora tankningar av aktier.
  • H&M kanske aldrig kommer ned till min motiverade kurs, men bolaget är såpass bra att jag vill fylla på lite då och då.
  • Vill öka upp min aktieandel något, av mitt sammanlagda sparande (exklusive buffert) så är 45 % någon typ av räntesparande. Den största risken man kan ta för sin avkastning är att man står utanför marknaden.
Jag har även varit med på min första IPO, den i Resurs Bank. Slutade med en knapp vinst, kaffepengar, men kände att jag ville delta för att lära mig och samtidigt nästan få gratis avkastning (antagligen jag som underskattar riskerna). Nu vet jag hur det går till och pengarna ska flyttas tillbaka till mitt bostadskonto så fort likviddagarna är över.

Till veckan kommer jag även att fylla på med mer aktier i Apple som det ser ut i nuläget. Det återkommer jag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar