torsdag 26 maj 2016

Lärdom om courtage

Jag blev en erfarenhet rikare under gårdagen. Det var inte en positiv erfarenhet utan en av mer negativt inslag. Jag var för dåligt påläst angående vilka courtage som gäller för andra listor än Stockholmsbörsen. Det gjorde att jag fick ett saftigt courtage när jag la flera ordrar i Kopparbergs under gårdagen. Kan ju trösta mig med att det inte var 99 kr per affär vilket var standard förr, men 19 kr per affär känns det också nu när man vant sig vid nästan gratis handel.

2 kommentarer:

  1. Hur kom det sig att det blev så mycket i courtage då?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Köpte inte alla på en gång utan delade upp som jag brukar göra vid de flesta köp. Köper sällan för stora summor så då tycker jag det är bättre att hålla nere courtaget procentuellt sett genom att köpa för under 600 kr. Det lönar sig dock sällan att bli girig, vilket det kom ett bevis på nu, när jag slarvade och bara antog det var minimicourtage på 1 kr.

    SvaraRadera