onsdag 1 juni 2016

Månadsrapport maj

Ännu en månad har passerat. Ibland går tiden för fort tycker jag, hann knappt märka av att jag var inne i maj då det varit mycket som skett, med resa, firande, trevligt häng m.m.

Maj blev heller inte den supermånad jag tänkt mig att den skulle bli. Många månader som blivit sådana i år känner jag. Det är verkligen lätt att skruva upp konsumtionen trots att man håller igen så gott det går. Till mitt försvar (alltid dessa ursäkter när man inte klarar uppfylla målet) så har det varit några extraordinära händelser som gjort att jag förlorat viktigt sparande. Åkte på en olycklig skada som med behandlingar hos sjukgymnast och nya fotbollskor blev en kostnad på 3200 kr i runda slängar. Hade precis investerat i ett par nya fotbollsskor när problemen dök upp och därför behövdes ytterligare ett nytt par, de andra kommer jag att kunna använda längre fram när inte min skada riskerar att förvärras, så jag kommer att ta igen den kostnaden senare år.

Jag slutade även med att försöka att dela upp stora inköp på flera månader. Det här leder till att jag tar upp återstående kostnad för min dator den här månaden. Det här påverkar rätt rejält då sparandegraden hade varit över 50 % utan den. Nu ser läget ut som följande:

IntäkterMaj
Bidrag1408
Gåvor3300
Lån3544
Lön10040
Tjänstepension427
Utdelningar1882
Summa20601
Boende extra−298
Boende nödvändigt−2566
Fest
Kläder−351
Mat−1439
Personligt−2363
Presenter
Transport−1257
Övrigt−7930
Summa−16204
Sparande4397
Sparandegrad21,34%

Jag klarade spara mer än hela studielånet så åtminstone något glädjeämne. Nästa månad finns, trots sämre lön, en möjlighet att öka mitt egna kapital en del, då inget lån utbetalas. Sparandegraden för året ligger på 31,81 % och förhoppningar finns på att även höja den. Det kommer dock komma en del utgifter i juni med tanke på att jag då kommer att genomföra en resa, men jag ska hålla hårt i pengarna så att jag kan göra lite mer insättningar till min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar