söndag 12 juni 2016

Sommar

Det har varit några riktigt tuffa veckor. Att både studera med att tentaplugga och försöka att komponera ihop ett PM och jobba kunde till och med få mig att känna mig otillräcklig. Det har nog varit de jobbigaste veckorna i mitt liv om man ser till ansträngningsnivån. Skönt att det är över, men det visar samtidigt att det åtminstone tillfälligt går att klara riktigt tuffa utmaningar.

Nu är det dock sommar och endast jobb som gäller. En annorlunda sommar mot tidigare, då jag inte har haft ambitionen att jobba mer än vad jag gör och av den anledningen kommer ha möjlighet att njuta av den här sommaren mer än någonsin.

Efter att ha lyssnat på den här veckans avsnitt av 25minuter så har jag dock en hel del idéer som jag ska se till att de blir utförda. Avsnittet handlade om lärande men det fick mig att tänka i större banor och tänka vad som gör mig lycklig, vad jag vill göra och hur jag ska kunna bli en bättre människa.

Jag har tänkt att få till en nystart då det är mycket som jag har gjort senaste tiden som jag inte är nöjd med och jag tycker jag har tappat en del av det som tidigare har varit saker jag brunnit för. Dessa saker har varit utbytta mot timmar stirrandes på börsgrafer, bläddrandes bland blogginlägg och scrollande av twitterflöde. Jag har varit väldigt passiv.

Passiviteten kan skyllas på en olycklig skada som satte stopp för mig precis när jag kommit igång med bland annat fotbollen. Den hindrade dock mig inte från att gymma, men gymma gjorde jag ändå inte. Tidigare har jag märkt att fysisk aktivitet är något som får mig att känna att mycket annat i livet går mycket lättare, så det förvånar mig inte att tentaperioden blev så tung.

Jag har några punkter som jag ska ta tag i nu under de kommande dagarna, säger dagarna även om jag hade lust att dra igång med allt imorgon men av någon konstig anledning är så mycket stängt på söndagar, religion är bra skadligt för produktiviteten..

Punkterna består i:
  • Komma i bra form för att ta en plats i fotbollslaget
  • Låna böcker om investeringar i fastigheter eller annat som rör fastigheter/byggnadsvård
  • Låna faktabok om något intressant ämne jag inte kan så mycket om
  • Fylla kylskåpet till bredden och börja göra egna proteinsmoothies igen 
  • Börja styrketräna igen
  • Minska den uppkopplade tiden, framför allt den som inte leder mig framåt just nu (bloglovin, facebook, avanza)
  • Läsa på om inlärningstekniker och minnestekniker
  • Läsa på om återhämtning
  • Börja med commonplacing på allvar
Det här är grunden och startskottet har redan gått, den här sommaren ska jag få mycket att hända!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar