lördag 12 mars 2016

Mer utveckling och en försäljning

Investeringsfilosoferandet har nog enbart börjat för min del. Från att insett att jag inte är någon renodlad utdelningsinvesterare till att jag nog är en känsloinvesterare med ambition på att bli en värdeinvesterare.

Tycker att det finns mer och mer personer att diskutera aktier med (tecken på en topp?) så nu är det roligt att upptäcka hur olika stilar det finns på att investera. Jag har ett bra tag tyckt att jag har haft koll och att jag varit en smart investerare. Smart på det viset att jag undvikit att investera i något obskyrt cancerbolag eller några som vill öppna gruva eller något övrigt i den stilen. Men när jag pratar med någon som är ännu mer för att grotta ned sig i siffror och verksamheter så känns det plötsligt som att det jag gör är högrisk investeringar.

Det är nog fallet också. Jag har inte hållit mig och bara köpt runt de köpkurser som jag tidigare satt upp (knappt något bolag befanns sig ju i närheten av attraktivt enligt den!) så jag skrotade listan. Nu har jag dock plöjt en hel del inlägg från den ständigt vilande bloggen Lundaluppen och jag har känt att det finns så mycket där som är så matnyttigt trots att inläggen inte skrivits helt nyligen. Jag kommer ta mer inspiration och komponera ihop en lista på nytt, men det får bli efter tentaperioden, för den perioden ska mest innehålla prokrastinerande där man läser på om bolag istället...

Jag kommer dock röra mig utanför large cap och hålla mig till vad jag skrivit i tidigare investeringsfilosofi-inlägg, till både large cab och mid cab (Lundaluppen rör sig ogärna bort från stora bolag). Varför vill jag då hålla till även på mid cap?

Många bra bolag återfinns där, många som växer och är välskötta. Därför vill jag plocka även dem om de dyker upp som attraktiva och inte låta en lista och storlek hindra mig från framgångsrik investering (även om det kanske är stora bolag som skulle göra mig framgångsrik?).

Jag, för att fortsätta jämförelsen med Lundaluppen, har också gjort något han sällan gjorde och det är att göra en försäljning. Jag sålde de sista återstående aktierna i NCC. Bolaget fortsatte uppåt och ligger så långt ifrån vad jag tänker köpa dem för att en post som är strax över 1% av mitt portföljvärde blir för meningslös att hålla på. Med utdelningar så har jag fått en avkastning på dryga 40% under kort tid, det får jag vara bra nöjd med. NCC kommer åka in på min bevakningslista, men köp ska bara göras när de är attraktivt värderade igen. Pengarna för försäljningen hamnade i Industrivärden, som den känsloinvesterare jag är så känns de mest lämpliga att investera i för tillfället.

Tills nästa omgång köp så görs de förhoppningsvis på bättre grunder och med åtminstone något riktmärke. Jag har dock ingen ambition att grotta mig ned alldeles för mycket i matematik när det kommer till investeringar, med det menar jag att ett excelark med massor av uträkningar styr och ställer mitt investerande. Tidigare har jag nämnt att jag skulle vilja bli bättre på det, men det tror jag inte gör någon överavkastning. Jag ska istället satsa på att bli bättre på att förstå bolagens bransch, helt vad de gör, vad deras fördelar är, varför just de här bolagen kommer lyckas och hitta en värdering som passar för deras vinst, tillväxt, marknadsställning och balansräkning. Det tror jag kommer leda till bättre investeringar för egen del och kommer leda till att jag kommer att prestera bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar