torsdag 10 mars 2016

Experiment

Vart ska detta experiment som bl.a. Riksbanken och ECB håller på med sluta? Minusräntor och köp för många miljarder verkar vara melodin för allt. Jag börjar fundera på om de verkligen har en aning om vad de sysslar med? Att lösa skuldkrisen med att göra det ännu mer fördelaktigt att låna känns som att det inte kommer att sluta på något bra sätt. Jag har läst lite nationalekonomi det är inte mycket jag kommer ihåg från kursen men en mening i den nyligen utkomna läroboken var: "räntan kan inte bli negativ". Nu är det verkligen cementerat att den kan bli det och man rör sig bara längre och längre in i minusträsket.

Aktiekurserna stiger, det finns inte många andra hamnar att förvara sina pengar i som ger avkastning. Jag tror däremot att det bästa vore att man väljer aktier för att deras värdering och avkastning är riktigt bra, inte för att alla andra alternativ inte ger någon avkastning alls. Undrar vad lösningen på den här krisen som kommer att komma blir? Nu måste väl ändå alla alternativ vara uttömda eller kommer centralbankerna med något annat spännande påhitt som i alla fall får åtminstone mig att bli än mer negativt inställd till börsen.

Beroende på hur den här glädjeyran fortsätter kommer jag att bevaka mina bolag och blir värderingarna högre och högre så tvekar jag inte på att sälja. Bättre att företagen levererar vinst än att allt är beroende på billiga krediter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar