söndag 13 mars 2016

Bevakningslistans framskridande

Jag bestämde mig, med tanke på det senaste inlägget att det behövde ske utveckling på riktigt. Nu är jag nästan helt klar med min bevakningslista. Alla tal är inte helt klara och jag har inte haft tid att läsa på om ett och ett bolag ännu, men nu har jag åtminstone något att luta mig mot utan att helt gå på känsla. Kommer nog upptäcka att ett och annat har blivit fel, men då får jag rätta till det helt enkelt. Alla siffror har inte varit helt lätta att få fram och snitten gällande P/E-snitt och EPS-snitt och tillväxt skiljer lite från bolag till bolag gällande vilka siffror jag baserat det på, då vissa bolag har gått igenom förändringar och/eller haft vissa siffror som är helt av engångskaraktär.

Känns bra att jag har komponerat ihop det här och att jag kan ta små, små steg mot att bli en värdeinvesterare istället för en känsloinvesterare. En annan god egenskap är att ha tålamod och följa vad jag satt upp som kurser och inte följa marknadens nycker. Det kommer nog bli lite svårt i början då jag gärna gillar att göra förändringar i min portfölj, trots att jag vet att dessa förändringar utlöser courtage och drabbar mitt investerande.

Det verkar dock som att jag får vänta ett bra tag på att få ihop den portföljen jag vill, många av mina favoritbolag ligger långt ifrån inköp. Så nu kommer min aktivitet på börsen att förhoppningsvis gå ned och jag kan använda tiden till att läsa på om de befintliga innehaven, de på bevakningslistan och eventuellt nya bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar