fredag 4 mars 2016

Försäljning av aktier

Jag har under dagen minskat i många innehav för att öka i ett annat. 

Jag sålde under februari andelar av räntefonden för att köpa mer aktier när det blev lite rea på börsen och bland annat köptes en del Skanska, ABB och Bulten in.Även MQ och Handelsbanken köptes för dessa pengar. Senaste insättningen till mitt ISK gick bl.a. till Bulten förutom Beijer Alma och Nolato.

Det är några av dessa bolag jag nu säljer. I Skanska har jag haft en avkastning på 16% under en månad och därför tycker jag att värderingen stuckit iväg lite för snabbt. De tre små industribolagen skulle bilda en liten industriportfölj men då två av innehaven har på två veckor pinnat iväg 6% så säljer jag alla tre. Posterna var för små för att få ligga i portföljen och jag väntar in nya tillfällen att ta in dem som en helhet. I Handelsbanken så sålde jag bara de senast inköpta aktierna som jag köpte vid överreaktioner på vad FI hade att komma med. Handelsbanken utgör redan en så stor del av portföljen men när de var nere runt 5% under samma morgon så plockade jag in några för att det var en uppenbar överreaktion. Handelsbanken skulle ju inte ha höjt utdelningen om de skulle ha haft svårt med nya krav och det var ju redan aviserat att det skulle komma nya krav så de kan omöjligt ha tagits på sängen. Något som visade sig rätt då de bland annat med små manövrar kunde öka kapitalet med några miljarder och antagligen har de mer manövrar de kan använda sig av.

Jag sålde även en del i NCC, vilka inte var inköpta helt nyligen. Jag tycker att de nu har rusat ett bra tag och stuckit ifrån den genomsnittliga värderingen för mycket, jag får plocka in dem senare igen.

Inköp blev det istället i Industrivärden så där så får jag både Skanska och Handelsbanken indirekt ändå. Industrivärden står inför en spännande tid och jag har stor tilltro till Helena och Fredrik. Det förvånar mig att många utdelningsinvesterare sålde Industrivärden i och med den annonserade utdelningssänkningen. Många enbart för att det var en sänkning av antalet kronor andra mer legitimt för att bolaget inte visade utdelningstillväxt och har en ändrad utdelningspolicy. Jag däremot kan bara se fördelar av att de vill minska belåningen och öka möjligheten för förändringar i portföljen, men det är ju sådan jag är i min personlighet gillar låg skuldsättning och handlingsutrymme. Det här tror jag i längden kan bidra med större utdelningar om de får fart på bolaget och framför allt tror jag att totalavkastningen kommer att öka.

Varför har jag då inte köpt och behållit?
Jag vill se mig själv som en person som tillämpar buy-and-hold men har som tidigare skrivit att i min strategi så får försäljningar ske om det är befogat. Befogat är det när värderingar sticker iväg från det genomsnittliga med allt för mycket (några bolag jag har kvar ligger ju trots allt över snittet, och jag har ju inte sålt av hela innehavet i alla av de nu sålda bolagen). Jag är väl annorlunda som utdelningsinvesterare när jag inte bara köper för att få utdelning utan även tänker mer på totalavkastningen. Läste ett intressant blogginlägg från Micke Syding (om än skrivet innan börsen började sjunka ifjol) men ändå lika aktuellt. Det spelar roll när man köper för att få en viss snittavkastning per år. Börsen har som känt stigit väldigt många år och jag är därför försiktig med att köpa på mig mycket vid all-time-high-nivåer, jag tycker istället en rea, en rea på riktigt, är ett tillfälle då jag skulle villa gå in 100%-igt på börsen. Som en utdelningsinvesterare får jag vid ett sådant tillfälle ännu högre direktavkastning än vid ett tillfälle som nu när man anser att runt 4% är bra direktavkastning. När jag började köpa aktier så hade tidigare nämnda Skanska en direktavkastning runt 6% och NCC runt procenten högre även Beijer Alma hade en direktavkastning på en extra procentenhet mot vad nu är fallet.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte har bråttom att gå in med mitt kapital på börsen, jag köper en del när det kommer större dippar, som det var i början av året. Men jag är inte rädd för att sälja då det vänder upp igen. Tålamod är något som jag jobbar med och vill bli bättre på, så det blir väl en test av min strategi om det visar sig att börsen fortsätter att pinna på uppåt. Jag vill dock tro att inget är annorlunda denna gång utan att börsen följer sina mönster. Har kursare som sitter och köper aktier i obskyra bolag, kompisar som aldrig varit intresserade av sparande, värderingar som ligger högt över snittet, fleråriga uppgångar på börsen och mycket som är underblåst av krediter, som grund för min tes att det inte är någon brådska att skyffla in kapitalet i bolagen. Vid en allmän börsnedgång går nästintill alla bolag nedåt och det är då jag ska fylla på och köpa mina favoritbolag.

Varför då inte sälja alla bolag och vänta in domedagen?
Sååååå bra skulle jag inte kunna bli på att tygla mitt tålamod men framför allt så ser jag vissa värderingar mer långsiktigt hållbara och möjligheterna att hålla uppe vinsterna större i dessa bolag. Detta plus att jag även får utdelning under tiden jag väntar som jag kan lägga i min stridskassa och jag gör fortfarande köp varje månad då jag sätter in nya pengar på mitt konto. Det jag menar är att med så många parametrar som pekar i en riktning så måste mer säkerhet tas, det betyder inte att jag vill ta så mycket säkerhet att jag inte över huvud taget är på börsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar