lördag 5 mars 2016

Ekonomipoddar

Varje onsdag har mystiskt nog tilldelats namnet lillördag. Tyckte inte onsdagar varit så mycket mer speciella än andra dagar förutom nu de senaste åren då det släpps poddavsnitt. Jag har sett att det kommit ut många olika men eftersom jag är en vanemänniska så lyssnar jag på Börspodden och Sparpodden. Perfekt avslappning att höra dem diskutera aktier och svara på frågor utan att läsa allt i textform som det blir mycket av annars. Har därför börjat att använda poddarna som min nya typ av nattsaga. De gånger jag ligger klarvaken och inte kan sova så vaggas jag till sömn inom 10 min. Konstigt kan jag tycka då jag tycker att innehållet är väldigt intressant och att jag lär mig mycket.

Jag tycker båda poddarna är lika bra och har ingen inbördes rangordning, men det som jag tänkt på sedan konstellationen i Sparpodden byttes ut är att den podden blivit mer av något jag lyssnar på enbart för att det är mysigt och inte lika mycket för att inhämta kunskap och få svar på frågor. Herrarna Joakim Bornold och Peter Benson sitter säkert på mycket kunskap gällande börsen, investeringar och aktier men Günther och Jan var verkligen i en klass för sig. Jag tycker många av de glasklara svaren har försvunnit till förmån för försök till svar men där det ofta rinner ut i sanden och det är väl därför mitt syfte med att lyssna på podden också har ändrats.

Börspodden är väl mest menat för traders, men John Skogman gör podden så värd att lyssna på ändå. Måste vara finansvärldens mest underhållande person. Dock tycker jag att de på Börspodden förutom den stora portionen av humor även är väldigt kunniga, det får mig att lyssna vecka efter vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar