onsdag 23 mars 2016

Återinvestering

Nu var det första gången jag använde mig av min bevakningslista för att utröna vad som jag skulle återinvestera utdelningen från Handelsbanken i. Bevakningslistan är inte 100 % klar, men den är klar till 95 % så därför valde jag att ta beslutet utifrån den, bättre med det än bara ett skönsmässigt val utan förankring alls.

Handelsbanken var mest attraktivt, tätt följd av Apple och Industrivärden, utifrån mina kriterier. Dock vill jag inte att Handelsbanken ska bli mitt största innehav och att bank ska representera min portfölj i den utsträckning den gör det. Därför återinvesterade jag även hälften i Industrivärden (den beläste vet att det blir en stor del Handelsbanken där också, men något mer diversifierad).

Det är inte många av mina bolag på bevakningslistan som är attraktiva ännu. Det skulle behövas rejäla nedgångar för att de skulle kvalificera sig för inköp. Jag känner dock ingen stress för det här utan väntar tålmodigt in att de ska bli attraktiva och under tiden kanske fler bolag hittar till min lista.

Jag har läst en hel del i Benjamin Grahams The Intelligent Investor och tycker att den är rätt generell. Jag hade på förhand högt ställda förväntningar men tycker efter en första omgång av skumläsande blandat med djupläsning att den inte innehåller så mycket nytt mot vad jag känt mig intresserad av tidigare. Det kan nog bero på att jag i stort ändå har försökt följa koncepten i boken, utifrån att jag läst andra bloggar, och därför så blev den inte den ögonöppnare jag tänkte mig. Det är inte det att den inte är bra, men jag hade velat att den skulle gå djupare på varför vissa saker är bra och andra inte, men den utläggningen kom aldrig i den omfattningen jag ville. Detta kan även bero på min läsförståelse i engelska ännu inte är den bästa.

Jag har dock förstått hur viktigt det är med säkerhetsmarginal och utvecklats som investerare. Vissa av mina innehav hade jag inte kastat mig över om jag hade läst boken först. Det är även högst troligt att jag undviker att köpa bolag jag vill ha i min portfölj men som nu inte har de bästa köplägena. Utan min lista hade jag inte haft det svart på vitt och då skulle det lättare falla mig in att köpa för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar