söndag 6 mars 2016

Ett bolags storlek

Det är en del snack om bolagens storlek som betydelse för avkastningen. Jag tycker mig ha insett detta innan jag läst dagens skörd av blogginlägg där bl.a. Långsiktig investering och Gustavs aktiebolag tar upp detta.

Jag har inte haft någon tilldragelse till amerikanska utdelningsaristokrater som många av utdelningsinvesterarna har haft. Till stor del för att jag tycker svenska bolag är mer lockande då deras verksamhet kan hittas oftare i mitt närområde. Andra delar är att jag tycker att utdelningarna är bättre bland de svenska i jämförelse mindre bolagen, de stora amerikanska bolagen känns så tröga och de saknar ofta en storägare som äger betydande del av bolaget (finns förstås undantag, jag ägde t.ex Walmart som har Walton-familjen som är framträdande ägare.)

Jag har istället fått upp ögonen för en del svenska mindre bolag som jag gillar. Atrium Ljungberg, Beijer Alma, Nolato, Bulten, NIBE för att nämna de som jag i nuläget tycker är mest intressanta (men inte kanske mest köpvärda). De här bolagen har lättare att växa för, som Långsiktig investering tog upp, ett bolag som är väldigt stort kräver en väldigt stor ökning i antalet miljarder för att ha en tillväxt på X antal procent medan ett mindre bolag enbart behöver ett antal miljoner för att ha samma tillväxt.

Jag känner dock att jag måste läsa på en hel del mer när det gäller små svenska industri- och fastighetsbolag än som när jag köpt Apple eller Hennes & Mauritz. I de senare bolagen är man som konsument av deras produkter mer medveten om vad man anser deras styrkor är och jag tycker då det är lättare att göra en sådan investering.

Jag tycker dock att min portfölj innehåller företag som verkligen har möjligheten att leverera framåt i tiden med tanke på deras storlek. Apple är väldigt stort, men där tycker jag att deras vinst är helt outstanding, den är så stor att jag inte kan göra annat än att vara en del av den. Men min portfölj innehåller även bolag som har ett börsvärde under 50 miljarder, som ökat vinsten under flerårsperioder, de här kan växa på ett bra tag innan de stöter på problem med sin storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar