söndag 6 mars 2016

Bort med brus

Har undered senaste dagarna gjort slag i saken med att försöka minska allt brus och ta bort saker som "tar energi". Först ut var en rejäl upprensning av vilka jag följer på Twitter. Tycker att politik och samhälle är intressant och har därför följt en del politiker i riksdagen, från de flesta partier med förstås inte SD. Har även följt ledarskribenter och andra tyckare. Att de jag följde har olika politiska åskådningar tycket jag skulle hjälpa mig att bygga min egen uppfattning i många frågor och så att man får läsa hur båda "läger" ställer sig i olika frågor. Twitterflödet kunde därför tros fyllas av intellekt, för det är ju det man hoppas alla dessa personer som styr har. De är dock väldigt bra på att dölja detta och hela flödet fylls av påhopp och en sandlådenivå utan dess like. Därför rensades det ut rejält. Kvar fick intressanta personer som skriver om ekonomi och en och annan som håller anständig nivå. Mer än 30 personer blev avföljda av mig och det känns så skönt varje gång man kollar flödet nu. Mer av riktiga frågor som tas upp och mer kvalité.

Har även rensat upp bland vilka bloggar jag följer. Antalet hade vuxit en del när mina favoritbloggare slutat och jag ändå ville ha något att läsa. Jag tycker dock att många inte ger mig något extra. Visst, det kan vara bra att se olika åskådningar även här men när kvalitén på inläggen är sådär och det mest intressanta är att se hur det gått om 5-10 år, så får jag hoppas att jag stöter på de här bloggar efter den tidsperioden. Under tiden kan jag hålla mig till dem som jag tycker ger något.

Har även rensat upp med vilka TV-kanaler som jag har. Bort med alla som endast använts för slötittande på eftermiddagen och kvar blev SVT, fyran och in med Viasats sportkanaler. Det är dem som jag tycker att jag får ut mest av att se på och ger mest för pengarna. Skulle ju kunna ha hållt mig ifrån sportkanalerna, men då jag är en idrottsintresserad person och finner stort nöje i att se på sport så tycker jag det är värt det.

Nu är nästa flöde som jag ska ta itu med Facebook. Tycker det är sjukt mycket reklam där nu och statusuppdateringarna som var det intressanta lyser mer med sin frånvaro. Facebook använder jag mest för att se när det anordnas evenemang och för att hålla kontakten med vänner och använda gruppchatten. Jag ska därför minska på antalet gånger jag kollar in på sidan då det mest äter tid men inte ger något alls i utbyte.

Många förändringar men viktiga sådana tror jag för att utvecklas som människa och lägga fokus på det som är viktigt och intressant istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar