fredag 1 januari 2016

Summering av 2015

2015 kan sammanfattas som ett fantastiskt år även om jag alltför ofta har funderat på "meningen med livet". Jag har gjort många resor och fått uppleva mycket: två stycken skidsemestrar, en "cykelsemester" på Gotland, en bilsemester genom Sveriges sydliga delar, resa till två av en svensk klassikers etapper och en utlandsresa.

Sommarens sommarjobb var också väldigt kul och jag kom ur min comfortzone, men fritiden under sommaren blev lidande då jag blev alltför isolerad. Fungerande kollektivtrafik, eller tåg som går oftare än var tredje timme är verkligen att föredra.

Har under året lyckats bli anställd inom något som jag utbildar mig till, massa av nya erfarenheter och att förstå hur det går till i praktiken har varit följden. Det har även gjort att jag får ett rejält ekonomiskt tillskott. Har spenderat en stor del av detta tillskott på saker till lägenheten då jag även under året har flyttat till ett större boende. Kommer även att spendera lite på ny dator, då min gamla under julhelgen kastade in handduken, blir en Apple, tror på deras kvalité, närmar mig 6 år med samma iPhone...

Min allmänna konsumtionsnivå har ökat från föregående år:


2015 2014 2013




Mat 2196 3013 2707
Matupplevelser 666

Boende nödvändigt 1897 1570 2226
Boende extra 1078 182 203
Fest 611 691 435
Personligt 912

Transport 797 556 963
Kläder 1208

Presenter 389

Övrigt 947 3560 5001

10701 9572 11535

Som synes så är den på 1200 kr mer per månad. Detta ska jag förbättra kommande år och det kommer vara möjligt då jag inte har några planer på att flytta kommande år också så jag blir av med massa utgifter av engångskaraktär som ny soffa, dubbla brf-avgifter o.s.v.
Jag tycker min nya kassabok gav en bättre överblick då den enorma övrigt-posten har minskats för att istället spridas ut på fler kategorier. Min uppdelning i mat och matupplevelser är verkligen en gråzon, så dessa kommer jag återgå till attslå ihop under kommande år.

Under året har jag ändrat min investeringsstrategi ännu en gång. Den består nu av en mindre buffert (då jag räknar med att ha ett jobb ett tag framöver), ett bostadssparande i indexfonder på Nordnet och en utdelningsmaskin på Avanza dit största delen av mitt sparande går för köp av stabila utdelningsaktier.

Eftersom sparande på Nordnet är nyligen startat fyller det ingen funktion att rapportera den, däremot gick utdelningsmaskinen på Avanza 1,72 % upp iår. I kronor räknat gick den minus, detta till följd av att börsen rusade i början av året och jag har satt in mycket pengar under året. Jag har också lärt mig en läxa genom investeringen i Vardia. Bolag utan längre historik är inte min "cup of tea". I och med att jag under året har väntat på större nedgångar och inte alltid hittat köp så har jag haft en stor andel räntefonder, detta hjälpte mig i slutet av året att närma mig mitt jämförelseindex, SIX30 return index, i avkastning. Det slutade på 2,23 %.

Jag har även under året hjälpt vänner och familj med sparande, något jag är stolt över, eget sparande är väldigt viktigt inte minst med tanke på de utmaningar det svenska välfärdssamhället står inför med det stora antalet asylsökande som har sökt sig hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar