fredag 1 januari 2016

Mål för 2016

Åren känns som de går fortare och fortare, redan dags för 2016. Min budget för 2016 är lite mer realistisk än vad den brukar vara och ser ut såhär:

Mat 2500
Boende nödvändigt 2550
Boende extra 100
Fest 400
Personligt 370
Transport 500
Kläder 300
Presenter 350
Övrigt 1000

8070

Jag räknar med att ha ett sparande på 8000-10000 kr per månad (sommaren ser lite annorlunda ut i och med att CSN då inte utgår). Jag kommer även under kommande år ta fullt CSN-lån och hoppas jag inte blir återbetalningsskyldig. Räntan på lånet är nu 0,6 %, helt vansinnigt lågt, bättre avkastning än så tror jag är möjligt och därför finns det inget som talar för att inte ta det. tror jag kommer ha bolån i framtiden (som nästan alla andra) men har ju som mål att jag ska ha väldigt lite bolån och därför är detta lån bättre då det är mycket förmånligare inte minst med tanke på alla förändringar som väntas för bolånetagare.

Jag har nu handlat en del kläder under mellandagsrean, ska även försöka köpa en ny vinterrock då min gamla har gjort sitt under 6 säsonger, när säsongen är slut, därför finns inget behov av högre belopp än 300 kr för kläder per månad. Maten ska jag minska kostnade för under 2016, tycker den är anmärkningsvärt hög, speciellt med tanke på att frivid42 verkar ha detta som kostnad för en familj på 5 personer(!).

Mina mål blir att:
  • Spara >8000 kr per månad
  • Öka totala tillgångar till 300 000kr
  • Hjälpa fler att komma igång med sparande och bistå dem med lite kunskap
  • Minska matkostnaderna
  • Inte shoppa i onödan, spendera mindre timmar i affärer
  • Följa budgeten
  • Vara konsekvent med min investeringsstrategi, inte vackla
  • Bli en bättre människa på alla plan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar