torsdag 14 januari 2016

Min portfölj

Det här är hur min portfölj såg ut vid stängningen i fredags. Det som är tydligt är att den består av sex större innehav och lika många lite mindre innehav. Tidigare så har det inte sett ut såhär men då det blivit många köp i SHB, Apple och H&M så har dessa innehav blivit mer dominerande. Jag kan inte enbart göra köp utifrån att bolagen ska ha en viss andel av portföljen, utan jag köper de jag anser är mest attraktiva med enbart lite hänsyn till portföljandel. Som utdelningsinvesterare så gäller det dock att inte ha för många ägg i samma korg om det eventuellt skulle bli utdelningssänkningar eller helt uteblivna utdelningar i form av kronor, som fallet kommer vara med NCC, så min ambition är givetvis att få en jämnare fördelning, men en sådan fördelning kan jag inte stressa fram. Det kan dock tyckas från diagrammet att jag är fullt investerad i aktier men så är inte fallet med min utdelningsmaskin, 75 % är för tillfället allokerat i aktier och 25% i räntefonder. Räntefonderna säljer jag av då börsen tappar många procent (runt 5-10%) och säljer då av en del åt gången. Varför jag gör på detta vis är att jag inte vill gå in med allt på börsen vid ett enda tillfälle med relativt mycket pengar, utan då tycker jag att det känns bättre att pytsa in dem pö om pö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar