onsdag 6 januari 2016

Fler förändringar och en förebild

För kommande året så kommer jag att lägga till utdelningarna till min inkomstkolumn och även räkna ut sparandegraden i procent för varje månad.

Det kommer säkert dyka upp fler förändringar som jag tänker vore bra för att få bättre överblick och bättre kontroll på vilka inkomster och utgifter. Jag funderar också på att endast skriva upp nya inköp och försäljningar av hela innehav. Tidigare försökte jag att skriva upp varje köp och försäljning, men det blev för tidskrävande och det hjälpte mig inte till någon bättre förståelse för varför jag agerade på ett visst vis.

Till det om förebild i rubriken..jag syftar då på bloggaren frivid42 som jag tycker är en klok investerare och en person som faktiskt följer sina uppsatta mål. Investeringarna är lätta att begripa då bolagen ska motsvara någon utgift (en typ av hedge) och bloggaren är den första som gör slag i saken och har tänkt att säga upp sig och leva på passiv inkomst. Jag upplever det som ett fenomen bland ekonomibloggare överlag att det är mycket snack och liten verkstad, väldigt många som vill leva på passiv inkomst men inte satsar mot det fullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar