lördag 2 januari 2016

Förändring av vad jag räknar in i mitt sparande

Som rubriken säger så ska jag genomföra en förändring under 2016 och det är att det jag får i tjänstepension ska räknas med. Jag har tidigare enbart haft två små insättningar till tjänstepension och har därför inte räknat med dessa små summor. Nu är dock läget så att jag kommer få en mer återkommande insättning och då väljer jag att skriva med den som mitt sparande, finns ju inget annat vettigt att göra, det är ju mina pengar.

Då är frågan, ska även inkomstpensionen och PPM-pengarna räknas in till mina tillgångar? Svaret på den frågan blir ett nej. jag tycker de här pengarna är mycket osäkrare, alltid vill något pensionärsförbund eller klåfingriga politiker in och ändra och peta i dessa pengar, så jag utgår från att jag kommer få otroligt lite pengar i den här potten och allt det jag får ser jag som en bonus.

Lite uppseendeväckande att man i tidiga 20-årsåldern redan funderar över pensionen, men jag tror det är viktigt att ha rätt förväntningar ställda för att kunna sätta upp en plan som jag har lång tid att påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar