onsdag 6 januari 2016

Långsiktigt mål

Ett långsiktigt ekonomiskt mål jag har och som då alltså är på en något längre sikt än de årliga målen jag sätter upp är att jag om 10 år maximalt ska förvärvsarbeta 60% med en förhoppning om att det egentligen blir max 50%.

Tanken är att jag då kan leva av en del av mina utdelningar och en del av utdelningarna kan återinvesteras så att jag fortfarande har ett sparande som växer för att finnas till under pensionen också. Detta kan vara en fördel eftersom redan i dagens samhälle har de som varit hemma mycket eller jobbat deltid svårt att leva på sin pension.

Varför jag inte tänker hoppa av arbete fullt ut är för att jag tror det är viktigt att ha ett jobb av olika anledningar. Anledningar som arbetskamrater, att man inte slappnar av all tid, att man får mer intryck att dela med sig av till sin partner m.m. På samma sätt är det nog viktigt för mina kommande barn att de får spendera tid på dagis och lära sig umgås med andra barn, skaffa kompisar etc.

Varför jag då inte tänker jobba 100% kan man fråga sig. Till detta har jag flera anledningar:
  •  att endast ha lördag och söndag som hela dagar att disponera fritt är alldeles för lite
  •  jag vill inte jobba mer än vad jag är ledig
  • jag vill ha fullt av tid att träna och umgås med mina kommande barn, inte känna mig otillräcklig
  • jag vill inte känna mig stressad att hitta på något under mina lediga dagar
För att nå målet att bara jobba tre dagar i veckan som är min tanke med 60% så ska jag spara undan såpass mycket att jag får utdelningar på ca: 100 000kr per år, då finns det rum för resor och för sparande samt ökade kostnader som hus och barn medför.

Jag har även insett att ett sådant här mål inte är lika lätt att uppfylla med de upptrissade bostadspriser som råder runt i den stad jag nu bott i flera år, utan jag tänker flytta tillbaka till hemstaden. Där är det möjligt att få tag på hus med sjötomt någon kilometer från stadskärnan för samma pris som en 1:a kostar där jag bor nu. Högre levnadsstandard och möjlighet att klara sig utan bil och stora bolån, det är en ekvation jag ser som väldigt lockande.

2 kommentarer:

  1. Är du också student för tillfället eller har du börjat din karriär? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är student ännu, men jobbar mycket vid sidan av utbildningen så kan väl säga att jag har börjat min karriär också. :)

      Radera