torsdag 28 januari 2016

Rapporter

Nu är vi inne i en spännande tid i och med att rapporter släpps. Vissa har visat sig bättre och andra sämre som sig brukligt bör. Jag läser inte alla allt för djupgående utan nöjer mig med att se på de mest relevanta talen för min del. Att vinsten ökar och att det är utdelningstillväxt. NCC blev en mycket positiv överraskning idag. Bolaget som hade kommunicerat att man inte tänkte lämna någon kontantutdelning i och med att man tänker dela upp bolaget och dela ut housing-delen. Nu gick bolaget såpass bra att man även föreslår en kontantutdelning på 3 kr per aktie. Det lönar sig att vara långsiktig, det var ju en hel del som pressade kursen nedåt då det sas att kontantutdelningen skulle skippas. Jag satt lugnt kvar i båten och det har visat sig hittilldags vara det rätta.

Även Castellum och H&M har hunnit att rapportera. Castellum var extra roligt då jag lyckades (endast tur) pricka in ett köp strax innan rapporten släpptes. Ett ökat förvaltningsresultat med 6 % och en utdelningshöjning på 7 % presterade de och jag är nöjd, mycket fint bolag och jag kan på nära håll se hur de utvecklar fastigheter i mitt närområde (vilket är något jag tycker är viktigt med investeringarna, att man ser bolagen eller köper deras produkter och tjänster.) H&M gladde inte lika mycket, då deras förslag till utdelning är en bibehållen utdelning från fjol. Här hade jag räknat med högre, men om bolaget får behålla pengarna och tycker de vet hur man ska investera dem, då har de mitt fulla förtroende, de har ju lyckats bra tidigare. H&M har ju växt till mitt största innehav under höst och vintern. Antagligen av ren psykologisk känsla, när man ser hur högt de varit och de faller en bit, då tror man köpläge uppstår. Jag har dock försökt att lugna mig lite, men fyller på efter varje månadsinsättning då jag gillar att de är så ambitiösa och vill fortsätta att växa med 10-15% fler butiker per år, trots att detta gör att butiksöppningarna bara blir fler och fler per år och i en rasande takt.

Till sist så gäller det Apples rapport. Det är intressant hur ett bolag som redovisar den största vinsten för ett kvartal någonsin ska kunna behandlas så som Apple görs. Visst, bolaget kommunicerade att det kommer bli svårt framöver och visst, iPhones försäljningskurva planar ut, men bolaget är samtidigt redan lågt värderat i jämförelse med andra medelmåttiga bolag som inte är i närheten av de vinster och den uthållighet Apple har visat. Jag har i alla fall fyllt på med fler aktier efter rapporten och kommer så att göra om de fortsätter nedåt, vill alla andra ge vinsterna till mig så får de gärna göra det, jag tackar och tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar