måndag 4 januari 2016

Breda nedgångar

En sådan här dag är underbar, när allt går ned på börsen. Det får gärna fortsätta så här i ett antal månader. Dagens -3,62% gör att jag får fler utdelningsaktier vid varje inköp och gynnar mig i längden då jag vill komma in så billigt som möjligt med så hög direktavkastning som möjligt.

Räknade ut att (om mina mycket beskedliga utdelningsprognoser infrias) min portfölj innan dags dato hade en direktavkastning på 3,95%, inte ännu över 4% men på god väg.

Jag har under dagen sålt av 20% av mina räntefonder för att kunna köpa aktier, jag säljer inte av allt på en gång utan fasar in dessa pengar sakta men säkert. Tidigare var det viktigare för mig att jag hade torrt krut att köpa aktier för om det kom köplägen, men nu när jag jobbar så kan jag hela tiden sätta in mer pengar på mitt ISK vilket gör att jag inte missar några köplägen för att jag inte har pengar fria.

De bolag som jag har för avsikt att köpa mer i för nuvarande är:

  • Apple (befintligt innehav)
  • ABB (nyligen inköpt)
  • Skanska (nyligen inköpt)
  • Kone
  • Mekonomen
  • Hennes & Mauritz (största innehavet)
Övriga befintliga bolag och bevakningsbolag kommer jag inte köpa i av anledningar som: för stor vikt på bank, för låg direktavkastning för tillfället och att jag inte vill att de ska bli för stora för att jag ska känna mig trygg med dem (gäller framför allt bolag som inte har lika stark utdelningshistorik).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar