Eftersom det har skett en stor rockad i portföljen med flera stora bolag ut till förmån för små snabbväxare så uppdaterar jag hur portföljfördelningen ser ut. Jag har en lite större andel "likvider" nu mot tidigare och väntar fortfarande med dem på att det ska komma en riktig nedgång på börsen. Jag tycker att det känns bra att ha en andel som inte är investerade i aktier men jag vågar inte ge mig in i någon spekulation i guld och XACT bear utan håller mig hellre till att inte vara fullinvesterad. Jag känner också att det är ett lagom antal bolag som jag är investerad i. I och med att jag äger Industrivärden så har jag en större bredd i portföljen än vad som syns i diagrammet. Industrivärden äger som känt: SCA, Skanska, Ericsson, SSAB, Sandvik, Volvo och ICA, förutom Handelsbanken som jag äger som fristående innehav också.
20 innehav som jag har haft som inställning att det ska vara mitt absoluta maxtak för antal bolag har bantats till att vara ett absolut tak på 15. Det blir svårt att hänga med i det absolut mest väsentliga, då jag försöker att hålla mig ajour med vad som händer även i Industrivärdens innehav. Jag vill även att varje innehav ska kunna påverka portföljen, är något bolag en kursdubblare så ska det även märkas på portföljen.
söndag 29 maj 2016
torsdag 26 maj 2016
Lärdom om courtage
Jag blev en erfarenhet rikare under gårdagen. Det var inte en positiv erfarenhet utan en av mer negativt inslag. Jag var för dåligt påläst angående vilka courtage som gäller för andra listor än Stockholmsbörsen. Det gjorde att jag fick ett saftigt courtage när jag la flera ordrar i Kopparbergs under gårdagen. Kan ju trösta mig med att det inte var 99 kr per affär vilket var standard förr, men 19 kr per affär känns det också nu när man vant sig vid nästan gratis handel.
onsdag 25 maj 2016
Månadens inköp
Det blev inte ett köp utan det blev 3 st köp och snart kommer det även bli en nyemission. Jag sålde ABB och Clas Ohlson (som tidigare nämnt), bolag som inte har så mycket tillväxt och som har sjunkande marginaler. Lite av pengarna från försäljningen går nu tillsammans med månadsinsättningen in i 3 stycken nya innehav. Det är Nolato köpta för 216 kr/st, Tomra köpta för 93,25 kr/st och Kopparbergs köpta för 255 kr/st.
Jag ska fortsätta köpa i dessa längre fram. Bra rapporter, bra tillväxt, marginalförbättringar och trots dessa tre komponenter så har inte värderingarna stuckit iväg vilket jag tycker gör tillfället bra att köpa dem. Tomra ligger bra till för fortsatt utveckling då de är inriktade på återvinning och ett bättre utnyttjande av de resurser som finns. Nolato köper jag framför allt som en underleverantör till medicinteknikbranschen, jag saknar hälsovård och medicinteknik sedan tidigare i portföljen och Nolato verkar satsa på det segmentet då den nya VDn är hämtad från just den delen av företaget. Kopparbergs är framför allt en producent av cider och öl. De gör mycket rätt nu och jag har haft ögonen på företaget ett tag, efter senaste rapporten som presenterades häromdagen så bekräftades detta ännu en gång. Vinsten växer så det knakar och vinstmarginalen förbättras hela tiden. Det är även en lättare bransch att förstå sig på då jag som konsument själv kan komma i kontakt med varorna.
Nyemissionen som kommer komma är Castellums. Det har varit känt sedan tidigare.
Jag ska fortsätta köpa i dessa längre fram. Bra rapporter, bra tillväxt, marginalförbättringar och trots dessa tre komponenter så har inte värderingarna stuckit iväg vilket jag tycker gör tillfället bra att köpa dem. Tomra ligger bra till för fortsatt utveckling då de är inriktade på återvinning och ett bättre utnyttjande av de resurser som finns. Nolato köper jag framför allt som en underleverantör till medicinteknikbranschen, jag saknar hälsovård och medicinteknik sedan tidigare i portföljen och Nolato verkar satsa på det segmentet då den nya VDn är hämtad från just den delen av företaget. Kopparbergs är framför allt en producent av cider och öl. De gör mycket rätt nu och jag har haft ögonen på företaget ett tag, efter senaste rapporten som presenterades häromdagen så bekräftades detta ännu en gång. Vinsten växer så det knakar och vinstmarginalen förbättras hela tiden. Det är även en lättare bransch att förstå sig på då jag som konsument själv kan komma i kontakt med varorna.
Nyemissionen som kommer komma är Castellums. Det har varit känt sedan tidigare.
tisdag 24 maj 2016
Uppsving i utdelningar
Min portfölj har verkligen fått upp utdelningarna rejält mot fjolåret. Hittills i år så har jag fått utdelningar som är mer än 75 % större än hela fjolårets utdelningar. Kul och framför allt bra att jag har fått bollen i rullning. Hittills motsvarar utdelningen ett månadssparande runt 300 kr. Det tycker jag känns otroligt bra. Att oavsett om jag klarar av att lägga undan pengar eller inte så växer mitt sparande ändå. Nu kommer allt i en stor klump under april och maj då jag inte har många kvartalsutdelare, har ju endast Apple som delar ut så.
Mina utdelningar är i hög grad styrda av hur det går för Handelsbanken då SHB är det innehav som i sig själv delar ut mest men som även till stor del bidrar till utdelningen jag får från Industrivärden. Kanske inte helt optimalt, men den här vintern och våren har varit tuff mot banken och därför har jag fyllt på då jag anser de varit attraktiva. Jag har ingen ambition att ha utdelningarna utspridda, men såklart skulle jag vilja att de andra innehaven kommer ikapp SHB med utdelningar, så inte en eventuell utdelningssänkning slår lika hårt mot min portfölj.
Mina utdelningar är i hög grad styrda av hur det går för Handelsbanken då SHB är det innehav som i sig själv delar ut mest men som även till stor del bidrar till utdelningen jag får från Industrivärden. Kanske inte helt optimalt, men den här vintern och våren har varit tuff mot banken och därför har jag fyllt på då jag anser de varit attraktiva. Jag har ingen ambition att ha utdelningarna utspridda, men såklart skulle jag vilja att de andra innehaven kommer ikapp SHB med utdelningar, så inte en eventuell utdelningssänkning slår lika hårt mot min portfölj.
söndag 22 maj 2016
Försäljningar av ABB och Clas Ohlson
Som jag var inne på i föregående inlägget så har jag sålt ABB och Clas Ohlson. Båda bolagen handlas långt över vad jag är villig att betala och det toppat med att både VD och vice VD sålde tilldelningen eller del av tilldelningen i Clas Ohlsons aktiesparplan. Det fick mig att tycka att det är rätt tillfälle att sälja. Hade inte sålt om de behållit för då vet man att de verkligen har grejer på gång framöver. Men om de med mest insyn överväger och gör andra investeringar då finns det bättre tillfällen att äga bolaget än vid sådana här värderingar.
ABB har automationsdelen jag är väldigt intresserad av, men jag är för dåligt insatt i de olika delarna för att se hur bolaget kommer utvecklas framöver och vill därför inte äga så långt över min köpkurs.
ABB har automationsdelen jag är väldigt intresserad av, men jag är för dåligt insatt i de olika delarna för att se hur bolaget kommer utvecklas framöver och vill därför inte äga så långt över min köpkurs.
fredag 20 maj 2016
Utvärdering av veckoutmaningen
Veckoutmaningen med att minska mina inlogg på Avanza får betyget godkänt. Det skulle nog ha gått bättre om jag inte sålde ABB och Clas Ohlson och bevakade dem. Men det slutade nog på ett snitt på 4 inlogg om dagen så ett över målet per dag men nog minst en halvering mot tidigare. Jag kommer ha samma mål för den kommande vecka.
Mindre bolag
Ingen kan ha undgått att höra Hans Roslings prat om hur människorna i världen hela tiden får det bättre, ingen kan ha missat pratet om hur vi har en åldrande befolkning och ingen kan ha missat att vi måste ta mer hand om vår jord och bli mer hållbara.
Det här är aspekter som jag tar med mig vid mina investeringar och som passar bra in när ambitionen är att äga aktier över lång tid. Det finns två bolag på min bevakningslista som har hamnat där p.g.a. något av ovanstående i större utsträckning än andra bolag. Dessa bolagen är Vitrolife och Tomra. Båda två är lite mindre till storleken, men tillräckligt stora för mitt investeringsspann som inkluderar Mid cap.
Kort så är Vitrolifes nisch att erbjuda produkter för att få så lyckade IVF-behandlingar som möjligt för par som behöver lite hjälp i familjeskapandet. Tomra å sin sida gör sorteringsmaskiner för gruvindustrin och matindustrin och återvinningsmaskiner för pantburkar.
Båda bolagen har en stark finansiell ställning, ledningar med stora innehav och investmentbolag som kan stötta bolagen och få dem att utvecklas väl. Båda bolagen har riktigt god tillväxt och båda bolagen har riktigt höga värderingar..
Det är främst en allmän börsnedgång som jag hoppas kunna köpa in mig i de här mycket bra bolagen. Jag önskar inte att det skulle vara någon miss i verksamheten som gör att de har en nedgång. Detta eftersom min tro är att så små bolag har svårare att ta sig igenom en sådan kris utan att sluta vara marknadsledande.
Min portfölj innehåller för nuvarande många stora bolag som visat vinststabilitet under lång tid och har en stadig om än blygsam tillväxt. De anser jag är lättare att värdera och en osäkerhetsfaktor som tillväxten innebär är således modest. Jag har dock som i flera tidigare inlägg nämnt att jag tror på att mindre bolag också måste representeras i portföljen om jag ska uppnå en hög avkastning. Många av de stora bolagen bevakas av många och har ofta höga multiplar eftersom att det nästan är en självklarhet att bolagen år efter år ökar vinsten. Det är inte ofta som det dyker upp tillfällen som nu med Apple och Disney utan där får man förlita sig till att en bred börsnedgång drar med sig även de bästa storbolagen om man ska nå en avkastning att tala om. Bland de mindre bolagen finns det dock möjligheter att kunna köpa bra verksamheter som växer rejält innan de tas upp till bevakning eller att institutioner har möjlighet att investera i dem. Därför inkluderar mitt investeringsspann Mid cap-bolag och jag har under senaste tiden lagt fokus på att hitta bolag som Vitrolife och Tomra, små marknadsledare med stor tillväxt.
Det går heller inte att agera som alla andra om man vill nå en tillräckligt bra avkastning. Köper och säljer alla samma bolag, så blir avkastningen lika. Det gäller att agera annorlunda och köra på sin egen väg med investeringar och idéer. Ett exempel på det är när jag köpte Beijer Alma första gången, då var det inte många som hade nämnt bolaget eller hade det i sina öppna portföljer. Senare blev bolaget populärt bland bloggare och det i kombination med en bra vinstutveckling gjorde att jag fick en väldigt fin avkastning under en kort period. Jag vågar påstå att detta hade tagit mycket längre tid om inte så många hade fått upp ögonen för bolagen ungefär samtidigt.
Just nu har det varit många som har satsat på mindre bolag, men jag upplever det som att det är samma bolag som gäller för de flesta och de ser följaktligen ut att handlas till för höga multiplar för min del, men det är ändå många som hoppar på tåget. Det krävs mycket för att räkna hem en sådan investering tycker jag och nedsidan är ofta större än uppsidan.
Det är en hel del bolag som försvinner i jakten bland de mindre bolagen. Ofta för att jag inte kan förstå hur verksamheten fungerar. Jag menar inte att jag behöver kunna allt, men jag vill åtminstone på ett enkelt sätt kunna beskriva verksamheten om någon utomstående frågar. Av den här anledningen har jag än så länge lämnat Mycronic och Sectra utanför min bevakningslista även om de verkar vara den typ av bolag jag är ute efter.
Det gäller även att jag är väldigt konsekvent med att inte köpa in något bolag för tidigt. Jag tänker som så att desto mer jag klarar att motstå alla känslor i kroppen och tänka rationellt, desto bättre avkastning kommer jag få. Vitrolife ser bara ut för varje vecka att gå upp och gå upp och jag kanske aldrig får köpa på mig detta fantastiska framgångsbolag om jag inte passar på nu. Det är då det gäller att tygla sig annars kan mycket av jobbet med att få avkastning raderas ut genom att man lämnar allt säkerhetstänk och blir girig. Jag har därför fortfarande en stor andel i räntefonder. Räntefonderna gör att jag inte kan köpa för fort utan det krävs flera dagar innan pengarna går att använda till att köpa aktier. Under den tiden hinner jag tänka igenom beslutet både en och två och tre gånger.
Det här är aspekter som jag tar med mig vid mina investeringar och som passar bra in när ambitionen är att äga aktier över lång tid. Det finns två bolag på min bevakningslista som har hamnat där p.g.a. något av ovanstående i större utsträckning än andra bolag. Dessa bolagen är Vitrolife och Tomra. Båda två är lite mindre till storleken, men tillräckligt stora för mitt investeringsspann som inkluderar Mid cap.
Kort så är Vitrolifes nisch att erbjuda produkter för att få så lyckade IVF-behandlingar som möjligt för par som behöver lite hjälp i familjeskapandet. Tomra å sin sida gör sorteringsmaskiner för gruvindustrin och matindustrin och återvinningsmaskiner för pantburkar.
Båda bolagen har en stark finansiell ställning, ledningar med stora innehav och investmentbolag som kan stötta bolagen och få dem att utvecklas väl. Båda bolagen har riktigt god tillväxt och båda bolagen har riktigt höga värderingar..
Det är främst en allmän börsnedgång som jag hoppas kunna köpa in mig i de här mycket bra bolagen. Jag önskar inte att det skulle vara någon miss i verksamheten som gör att de har en nedgång. Detta eftersom min tro är att så små bolag har svårare att ta sig igenom en sådan kris utan att sluta vara marknadsledande.
Min portfölj innehåller för nuvarande många stora bolag som visat vinststabilitet under lång tid och har en stadig om än blygsam tillväxt. De anser jag är lättare att värdera och en osäkerhetsfaktor som tillväxten innebär är således modest. Jag har dock som i flera tidigare inlägg nämnt att jag tror på att mindre bolag också måste representeras i portföljen om jag ska uppnå en hög avkastning. Många av de stora bolagen bevakas av många och har ofta höga multiplar eftersom att det nästan är en självklarhet att bolagen år efter år ökar vinsten. Det är inte ofta som det dyker upp tillfällen som nu med Apple och Disney utan där får man förlita sig till att en bred börsnedgång drar med sig även de bästa storbolagen om man ska nå en avkastning att tala om. Bland de mindre bolagen finns det dock möjligheter att kunna köpa bra verksamheter som växer rejält innan de tas upp till bevakning eller att institutioner har möjlighet att investera i dem. Därför inkluderar mitt investeringsspann Mid cap-bolag och jag har under senaste tiden lagt fokus på att hitta bolag som Vitrolife och Tomra, små marknadsledare med stor tillväxt.
Det går heller inte att agera som alla andra om man vill nå en tillräckligt bra avkastning. Köper och säljer alla samma bolag, så blir avkastningen lika. Det gäller att agera annorlunda och köra på sin egen väg med investeringar och idéer. Ett exempel på det är när jag köpte Beijer Alma första gången, då var det inte många som hade nämnt bolaget eller hade det i sina öppna portföljer. Senare blev bolaget populärt bland bloggare och det i kombination med en bra vinstutveckling gjorde att jag fick en väldigt fin avkastning under en kort period. Jag vågar påstå att detta hade tagit mycket längre tid om inte så många hade fått upp ögonen för bolagen ungefär samtidigt.
Just nu har det varit många som har satsat på mindre bolag, men jag upplever det som att det är samma bolag som gäller för de flesta och de ser följaktligen ut att handlas till för höga multiplar för min del, men det är ändå många som hoppar på tåget. Det krävs mycket för att räkna hem en sådan investering tycker jag och nedsidan är ofta större än uppsidan.
Det är en hel del bolag som försvinner i jakten bland de mindre bolagen. Ofta för att jag inte kan förstå hur verksamheten fungerar. Jag menar inte att jag behöver kunna allt, men jag vill åtminstone på ett enkelt sätt kunna beskriva verksamheten om någon utomstående frågar. Av den här anledningen har jag än så länge lämnat Mycronic och Sectra utanför min bevakningslista även om de verkar vara den typ av bolag jag är ute efter.
Det gäller även att jag är väldigt konsekvent med att inte köpa in något bolag för tidigt. Jag tänker som så att desto mer jag klarar att motstå alla känslor i kroppen och tänka rationellt, desto bättre avkastning kommer jag få. Vitrolife ser bara ut för varje vecka att gå upp och gå upp och jag kanske aldrig får köpa på mig detta fantastiska framgångsbolag om jag inte passar på nu. Det är då det gäller att tygla sig annars kan mycket av jobbet med att få avkastning raderas ut genom att man lämnar allt säkerhetstänk och blir girig. Jag har därför fortfarande en stor andel i räntefonder. Räntefonderna gör att jag inte kan köpa för fort utan det krävs flera dagar innan pengarna går att använda till att köpa aktier. Under den tiden hinner jag tänka igenom beslutet både en och två och tre gånger.
Etiketter:
investeringsfilosofi,
Tomra,
Vitrolife
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
