måndag 2 januari 2017

Summering av 2016

2016 har passerat och då är det dags för den sedvanliga summeringen av året. jag börjar med att följa upp mot min budget.

Som synes har jag överstigit min budget med råge. Det skulle gå att lyfta fram att jag varit på flera resor, köpt ny dator och en ny skidutrustning men det är över nästan hela linjen som jag överskridit, inte enbart övrigt-posten. Det har varit svårare än jag trott att hålla ned utgifterna när jag har fått in så mycket pengar varje månad. (Det kanske även syns att jag har blivit lite bättre med excel/google sheets från en urusel nivå.)

Med investeringarna har det gått bättre. Jag som hela året hade inbillat mig att jag slog index ifjol hade det som mål även i år (såg idag att jag underpresterat ifjol). Nu lyckades jag dock med bedriften att nå mitt mål även om det blev lite mer spännande än det var tidigare i år.

Jag bytte jämförelseindex ofrivilligt när jag skulle skapa portföljrapporten men den var nog mer rättvisande då jag har en stor, övervägande del i mellanstora och mindre bolag. Nu består portföljen av 5 st bolag; Kopparbergs (36 %), Byggpartner (16 %), Castellum (13 %), Nilörngruppen (12 %) och Hafslund (11 %). Jag har en del kassa också (13 %), det tycker jag känns bra då börserna slår ATH-rekord var och varannan dag. Den här grafen är för mina två konton på Avanza, ett ISK och en KF. Jag har inte med min Nordnet-konto som gått plus minus noll, i kronor räknat, men upp 10% i år, som är av väldigt liten storlek totalt sett.

Jag har ändrat en del i min investeringsfilosofi under året och det har blivit en del inlägg om det. Året började jag som utdelningsinvesterare för att sluta som en småbolagsinvesterare. Det känns dock som att förra året var den allmänna opinionen för utdelningsinvestering och i år för småbolag. Ska jag överavkasta under längre tid så gäller det nog att köra sin egen grej i större utsträckning. Mitt allra bästa innehav var Hafslund som nu uppvärderats rejält. Där köpte jag för min egen tro på bolaget och hade inte fått innehavet "okejat" av att se det nämnt på bloggar eller twitter. Det är även det innehav jag haft längst tid (juni 2014). Det innehav jag haft näst längst är Castellum som är inhandlat oktober 2014. Jag har varit på tok för aktiv i år och det har lett till sämre avkastning än om jag hade gjort noll förändringar. det är även så att de bolag jag har haft längst är de som jag tycker bäst om, det har lett till att jag ville minska antalet bolag i min portfölj. Det har varit som så att varje gång jag når över 7 st bolag ungefär så är det mest för att jag vill minska bolagsspecifika risken. Däremot ökar risken att jag inte har koll på bolagen och den marknad de opererar i. Jag låter den här grafen över Disneys kursutveckling och mina köp och sälj vara ett monument över vikten av tålamod. Även Industrivärden såldes med en omedelbar kursuppgång som följd.

Under året så nådde jag inte riktigt mitt mål på 96 000-120 000 kr sparade. Jag nämnde i inlägget om mina mål för 2016 att det kunde bli svårt för att jag inte får CSN under sommaren. Det blev svårare av att jag många månader inte jobbade ens över 50 timmar mot beräknade 80 timmar till följd av att jag hade mer krävande kurser i skolan. Jag lyckades med liten marginal att lägga undan hela studielånet, ca: 71000 kr. Det är även precis över min minimigräns på 30 % sparandegrad.

Jag nådde heller inte mitt mål på 300 000 kr i samlade tillgångar, det hänger ju ihop med det mindre sparandet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar