tisdag 10 januari 2017

Bra lärdomar från att följa en blogg som Fundamentalanalysbloggen

Fundamentalanalysbloggen är en blogg som är en av de jag följt längst. Började läsa sporadiskt för 5 år sedan. men var inte så frekvent besökare av den anledningen att det var långa inlägg om Apple. Inte det som lockade mig som ny på börsen och ny med aktiehandel då jag i grunden är en riskavert person och har hur många gånger som helst fått höra hur farligt det är att investera i tech-bolag.
Jag skulle ha börjat med att vara en mer trogen läsare och sett vilket budskap som förmedlades tidigare än vad jag gjort, men investeringar och ens egna kunskaper är något som kommer med tiden.

Jag har länge funderat och grubblat i banor som indexfonder, en portfölj med 20 st företag, utdelnings aktier, endast småbolag etc. listan kan göras lång. Det var nog först i slutet av sommaren, i början på hösten som jag insåg att jag blev mer stressad av att ha min aktieportfölj. Hur ska jag veta att de bolagen jag har är bäst? Hur ska jag veta att jag inte har bolag som gömmer något lik i garderoben? Hur ska jag långsiktigt kunna bli rik på aktier när indexfonder är såpass bra?

Till sist så har jag benat ut att problemet berodde på att jag inte kände mig tillräckligt säker med mina innehav, att min kunskapsnivå är för låg. Jag har haft en hel del fina bolag på min bevakningslista, såsom bl.a. Vitrolife och Nolato. Det finns dock en aspekt som gör dessa till potentiella fallgropar för mitt investerande och det är att jag inte är konsument av deras produkter, jag kan inte se och utvärdera varför just de här bolagen är bäst. Detsamma gäller Handelsbanken, alla säger att banken är den mest välskötta, jag har varit kund i den genom min anställning men jag har ändå inte benat ut varför den skulle vara bättre än min lokalbank. Här kan eventuellt jag ha fått sett alldeles för få delar av banken för att veta styrkorna. Men något som jag verkligen vet är hur oroligt det kändes i somras att vara ägare i banken, jag kände att jag hade noll koll.

Jag har därför rensat min bevakningslista och nu innehåller den bolag som jag kan ha större kännedom om samt de två investmentbolagen Latour och Industrivärden som jag kommer att fylla på i när jag vill ha extra diversifiering. De fungerar som min indexfond och innehåller bolag som jag tycker verkar bra såsom Handelsbanken och Tomra, men som jag har för liten kunskap för att våga ha som enskilda innehav.

Min portfölj har rensats från Byggpartner som jag inte har full koll på och som jag inte kan bedöma nedsidan på vid en ekonomisk kris. Starbucks flyttar in och tar dess plats istället. Jag gillar Starbucks tillväxtstrategi ökat fokus mot premium och fokus på Kina. Min portfölj är väldigt viktad mot Norden och Europa sedan innan, så Starbucks fyller ett hål.

Det bolag som jag känner mig ha minst koll på i portföljen är Nilörngruppen. Däremot har de varit en fantastisk placering hittills. Det är dock tveksamt hur jag ska kunna veta att Nilörns produkter är bäst och jag kommer ägna tid framöver för att läsa på mer och eventuellt lämna bolaget om jag inte blir klokare. I uppgång är det alltid lätt att behålla, men det är när börsen skakar några veckor som man verkligen märker vilka innehav man är trygg med.

Castellum och Hafslund är mina två långkörare till innehav. Där känner jag att jag har bra koll vad som driver kursen uppåt och nedåt. Det är två innehav som, förutom bra totalavkastning, kommer att ge portföljen en stor portion utdelning, vilket inte är helt fel heller. Återinvesterad utdelning på lång sikt kan göra riktiga under.

Åter till Fundamentalanalysbloggen, vad har att jag följt den bloggen då bidragit med?

  • Jag känner mig tryggare med att ha få innehav (säger alla att man måste ha ett visst antal aktier så blir det lätt att som hyffsat ny att ta det som en given sanning)
  • Att till skillnad mot andra få-innehavs-förespråkare ändå belysa vikten av diversifiering för att man inte vet exakt allt om företagen 
  • Att satsa på de branscher där man har kunskap eller möjlighet att inhämta tillräcklig kunskap
  • Att jag inte satsar på att bli någon som satsar på att enbart leva på utdelningar och på det viset försakar livet
En vettig intervju med bloggaren är den här nedanför:

http://fermentumvitae.blogspot.se/2017/01/en-opportunistisk-intervju_6.html

2 kommentarer:

  1. Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: drogunduspellcaster@gmail.com jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
    1. Få din älskare eller man tillbaka
    2. Pengar stava / lycka till stavning
    3. Om du vill stoppa din skilsmässa
    4. Skyddsspel
    5. Få jobbstavning
    6. Kampanjer
    7. Få pengarna tillbaka.
    8. viktminskning stavning
    9. Kärlekstavning
    10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
    11. graviditetsstavning

    SvaraRadera
  2. Hej
    för alla behov av lån eller finansiering av projekt vänligen kontakta Mauro WHO me ACE för att hjälpa har även ett lån utan protokoll och detta på kort tid Sara.mauro61@gmail.com
    credit.financement65@gmail.com

    SvaraRadera