| Datum | Namn | Antal | Utdelning/aktie | Utdelning |
| 15-01-08 | Wal-mart | 15 | 3,82 | 57,35 |
| 15-03-25 | Castellum | 50 | 4,6 | 230 |
| 15-03-30 | NCC B | 9 | 6 | 54 |
| 15-04-01 | Handelsbanken A | 19 | 17,5 | 332,5 |
| 15-04-08 | Wal-mart | 15 | 4,23 | 63,45 |
| 15-04-14 | Fortum | 22 | 12,09 | 265,87 |
| 15-05-06 | H&M | 2 | 9,75 | 19,5 |
| 15-05-13 | Industrivärden | 50 | 6,25 | 312,5 |
| 15-05-21 | Hafslund B | 166 | 2,75 | 456,5 |
| 15-06-02 | Wal-mart | 15 | 4,13 | 61,99 |
| 15-07-30 | ABB | 10 | 1,52 | 15,2 |
| 15-08-14 | Apple | 3 | 4,39 | 13,17 |
| 15-08-24 | Starbucks | 3 | 1,31 | 3,94 |
| 15-09-17 | Clas Ohlson | 9 | 5,25 | 47,25 |
| 15-10-29 | NCC B | 11 | 6 | 66 |
| 15-11-13 | Apple | 5 | 4,49 | 22,46 |
| 2022 |
söndag 15 november 2015
Utdelning NCC och Apple
Det är längre mellan utdelningarna nu på hösten och det är inga stora mängder det rör sig om heller. Jag ser ingen vits med att köpa bolag så att jag får ett jämnt flöde under året, så då får det fortsätta att se ut så här. jag har i alla fall kommit över 2000 kr i utdelningar för året nu, trevligt och kul.
fredag 9 oktober 2015
Nytt upplägg
Med ett mycket större kassaflöde så ändras förutsättningarna för mitt sparande. Tidigare har jag lagt allt fokus på stockpicking till min utdelningsmaskin som ska ge mig passiv inkomst. Jag har även tidigare lagt undan pengar som ska användas till boende (jag äger inte mitt boende), som tidigare nämnt är dessa pengar flyttade till mitt ISK, men är ännu inte investerade.Jag funderar på att öppna ett nytt ISK, för att skilja på boendeportföljen och utdelningsmaskinen.
Jag tänker att det ligger 5-10 år fram i tiden innan det är dags för boendet (det kan visa sig att det är mer fördelaktigt att hyra vid den tidpunkten, men jag gör antagandet att det är köpt boende som är mest gynnsamt). Med den långa tidshorisonten känns det fel att låta pengarna ligga på ett sparkonto, därför ska jag under tiden investera dessa. Då pengarna ska användas till boendet så vill jag inte ta onödigt hög risk utan jag har tänkt mig upplägget som följande:
Jag tänker att det ligger 5-10 år fram i tiden innan det är dags för boendet (det kan visa sig att det är mer fördelaktigt att hyra vid den tidpunkten, men jag gör antagandet att det är köpt boende som är mest gynnsamt). Med den långa tidshorisonten känns det fel att låta pengarna ligga på ett sparkonto, därför ska jag under tiden investera dessa. Då pengarna ska användas till boendet så vill jag inte ta onödigt hög risk utan jag har tänkt mig upplägget som följande:
| Förv.avg | Andel | ||
| Länsförsäkringar global index | 0,2% | 35% | |
| SPP Aktiefond USA | 0,2% | 20% | |
| Avanza Zero | 0,0% | 30% | |
| Spiltan Räntefond Sverige | 0,1% | 15% | |
| 100% |
Varför detta upplägg?
Helt gjutet i betong är det inte såklart, jag vill alltid ha möjlighet att revidera om efter hur utfallet blir, men anledningen till att det ser ut så här är:
- Jag har gjort en egen tolkning av Buffets 90/10 regel för hans fru. (90% i S&P500 och 10% i kort ränta)
- En stor andel svensk fond då jag gillar svenska bolag och valutarisken är borta.
- Räntefondens andel kommer sig av att jag har förhoppningar på att börsen går ned under närmsta tiden (vill ha torrt krut), gör den inte det så kommer det vara närmare tills pengarna ska användas och då kan jag ändå inte vara 100% i aktier.
- Fler fonder tycker jag krånglar till det, det ska vara simpelt.
- Att det inte är aktier jag investerar i har att göra med att fonderna är billigare än courtage. Inte heller tror jag min stockpicking kommer vara mer framgångsrik (jag tror inte jag har extra kompetens som gör att jag kan slå marknaden á la Buffett). Den stockpicking jag håller på med hör till min utdelningsmaskin, där har jag primärt fokus på att utdelningarna ska stå för mina inkomster i framtiden. Samt att stockpicking är en hobby, roligare även om roligt inte är lika med bäst avkastning.
Hur stor del av sparandet?
Fortfarande så kommer jag ha levnadskostnader som det är tänkt att studiebidrag och studielån ska täcka. Därför är jag inte beredd att sätta av allt till framtida boende utan andelen kommer att hålla sig primärt runt 5000kr. Det här får jag utvärdera när lönen kommer in.
Nytt jobb
Efter att jag sagt upp mig på mitt förra extrajobb har jag sökt en del jobb som ligger närmare vad jag vill hålla på med. Lite mer hjärna som används och antagligen är man inte fullärd efter två arbetspass, vilket är motiverande och kul. Kul att få chansen att visa vad man går för.
Nytt jobb innebär att jag kommer att tjäna mer pengar och inte enbart leva på studiebidrag och studielån. Just nu har jag förhoppningen att det ska vara möjligt att lägga undan hela studielånet och lite därtill. Då är ju frågan om verkligen det är en god idé att ta studielån?
Jag har varit inne på ämnet flera gånger och min åsikt har inte förändrats. Mer än att studielånet nu har möjlighet att bli det enda lån jag tar. Det debatteras mycket om vilka krav man ska ställa på bolånetagare, med amorteringskrav, skuldkvotstak och minskade ränteavdrag. Detta har gjort att bolån kommer bli än mindre fördelaktiga om man jämför med studielånen.
Det gäller dock att göra om mitt upplägg för sparandet för att ta hänsyn till de nya förbättrade förutsättningarna. Mer om detta kommer i efterföljande inlägg.
Nytt jobb innebär att jag kommer att tjäna mer pengar och inte enbart leva på studiebidrag och studielån. Just nu har jag förhoppningen att det ska vara möjligt att lägga undan hela studielånet och lite därtill. Då är ju frågan om verkligen det är en god idé att ta studielån?
Jag har varit inne på ämnet flera gånger och min åsikt har inte förändrats. Mer än att studielånet nu har möjlighet att bli det enda lån jag tar. Det debatteras mycket om vilka krav man ska ställa på bolånetagare, med amorteringskrav, skuldkvotstak och minskade ränteavdrag. Detta har gjort att bolån kommer bli än mindre fördelaktiga om man jämför med studielånen.
Det gäller dock att göra om mitt upplägg för sparandet för att ta hänsyn till de nya förbättrade förutsättningarna. Mer om detta kommer i efterföljande inlägg.
söndag 4 oktober 2015
Månadsbudget
Med tanke på att jag gick igenom några av mina månadskostnader förra inlägget och vilka förbättringar jag vill göra så kan det vara på plats att göra en budget. Siffrorna i budgeten är inte hämtade ur tomma luften utan de bygger på mina utfall i kassaboken. Vissa kategorier som övrigt och kläder har jag dock haft stora utgifter för tidigare, så dessa siffror är mer ett höftande om vad som borde vara normalt. Jag unnar mig mycket lyx och konsumtion, så det kan vara bra att ha det svart på vitt hur mycket jag skulle kunna spara.
Kategorierna i budgeten är ganska få till antalet, tycker det är lagom för att få överblick. här är de med en liten förklaring vad som ingår:
Kategorierna i budgeten är ganska få till antalet, tycker det är lagom för att få överblick. här är de med en liten förklaring vad som ingår:
- Mat - inkl. allt som köpt på matbutiken t.ex. glödlampor, toapapper + lättare lunch
- Matupplevelser - "bättre" luncher, fika, godis, glass
- Boende nödvändigt - inkl. telefoni
- Boende extra - inredning osv.
- Fest
- Personligt - personförsäkring, gymkort, apotek osv.
- Transport - inkl. reparation av cykel
- Presenter
- Kläder
- Övrigt
| Mat | 2300 |
| Matupplevelser | 200 |
| Boende nödvändigt | 2475 |
| Boende extra | 165 |
| Fest | 400 |
| Personligt | 370 |
| Transport | 500 |
| Presenter | 350 |
| Kläder | 300 |
| Övrigt | 500 |
| Summa | 7560 |
Kanske har varit lite väl optimistisk, men mål är ju inget att ha om det inte är någon utmaning. Nu ska detta försöka följas! Förstås är det när hela årets utgifter delas på 12 månader som svaret kommer, detta eftersom vissa månader kan innehålla tunga poster, speciellt i starten av varje läsår brukar det bli dyrt!
September
September blev en riktig katastrofmånad i min kassabok. Utgifterna överskred inkomsterna med mer än 5000 kr samtidigt som även aktiernas börsvärde gick ned något i samma härad. En månad i röda siffror gör ingen glad.
Dock får jag anse att många av utgifterna var av engångskaraktär. Flyttade till nytt boende i början av månaden så det har varit en del inredning som inhandlats. Jag för en ständig kamp med min sambo, jag kan köpa möbler och inredning på Erikshjälpen men hon vill nästan bara ha allt nytt. Jag har därför medfinansierat inköp som är något dyrare än vad jag tänkt mig. Mest med tanke på framtiden, jag hoppas och tror att de här sakerna kommer användas resten av livet.
Jag har även inhandlat en dyr höst- och vårjacka under september. Det här är verkligen en investering, så priset 2000kr var mycket men å andra sidan så blir det billigare än att köpa jackor av sämre kvalité som måste bytas ut oftare.
Under förra veckan gjorde jag även sista dagen på mitt extrajobb. Jag har redan varit med i processen för ett nytt jobb och har sökt några till, så jag hoppas att jag kan ordna med lite extra kassaflöde framöver.
När jag ändå är inne på kassaflöde, så har jag fått mer klarhet i hur det kommer att förändras i och med flytten. Tidigare har TV-kanaler varit inbakat i avgiften, men på det nya boendet försvinner det (egentligen inte helt, men grundpaketet var såpass basic att jag inte ens kunde se Champions Leauge på trean). Bredbandet har vi tidigare använt ett bredband som "blivit över" (sambons föräldrar som sponsrat), nu är det uppsagt och vi kommer därför även betala för vår uppkoppling hädanefter. Avgiften blir drygt 800 kr mer i och med att nya lägenheten är större. Kostnaderna kommer alltså öka med 1075 kr per månad. Det är en rätt saftig ökning men det finns förutom den otroliga höjningen av levnadsstandard andra positiva flöden. Jag har bytt gym och har därigenom gjort en besparing på nästan 200 kr per månad. Har utöver det även bytt telefonabonnemang och sänkt utgiften för detta med 70 kr. Den totala fasta utgiftsökningen slutar därför på 805 kr.
Jag har dock en post (egentligen två, då jag delat upp för att få bättre överblick) i min kassabok som jag verkligen inte får klarhet i, det är matkostnaderna. Efter att jag läst bloggaren Frivid42 och att deras familj på 5 personer hade matkostnader på 2400 kr så började jag ifrågasätta mig själv. Nu kan det säkert vara så att jag har mer saker som infinner sig under själva begreppet, men jag tycker ändå mina kostnader är anmärkningsvärt höga. Jag har ingen vän jag kan jämföra med då det konstigt nog verkar vara få som för kassabok, uppskattningar ger jag inte mycket för eftersom sådana visar sig i alla kolumner tendera att underskatta utgifterna är min personliga erfarenhet, men ett snitt på 2900 kr känns högt. Borde finnas förbättringsutrymme även om jag gillar att äta bra mat och mycket mat..
Dock får jag anse att många av utgifterna var av engångskaraktär. Flyttade till nytt boende i början av månaden så det har varit en del inredning som inhandlats. Jag för en ständig kamp med min sambo, jag kan köpa möbler och inredning på Erikshjälpen men hon vill nästan bara ha allt nytt. Jag har därför medfinansierat inköp som är något dyrare än vad jag tänkt mig. Mest med tanke på framtiden, jag hoppas och tror att de här sakerna kommer användas resten av livet.
Jag har även inhandlat en dyr höst- och vårjacka under september. Det här är verkligen en investering, så priset 2000kr var mycket men å andra sidan så blir det billigare än att köpa jackor av sämre kvalité som måste bytas ut oftare.
Under förra veckan gjorde jag även sista dagen på mitt extrajobb. Jag har redan varit med i processen för ett nytt jobb och har sökt några till, så jag hoppas att jag kan ordna med lite extra kassaflöde framöver.
När jag ändå är inne på kassaflöde, så har jag fått mer klarhet i hur det kommer att förändras i och med flytten. Tidigare har TV-kanaler varit inbakat i avgiften, men på det nya boendet försvinner det (egentligen inte helt, men grundpaketet var såpass basic att jag inte ens kunde se Champions Leauge på trean). Bredbandet har vi tidigare använt ett bredband som "blivit över" (sambons föräldrar som sponsrat), nu är det uppsagt och vi kommer därför även betala för vår uppkoppling hädanefter. Avgiften blir drygt 800 kr mer i och med att nya lägenheten är större. Kostnaderna kommer alltså öka med 1075 kr per månad. Det är en rätt saftig ökning men det finns förutom den otroliga höjningen av levnadsstandard andra positiva flöden. Jag har bytt gym och har därigenom gjort en besparing på nästan 200 kr per månad. Har utöver det även bytt telefonabonnemang och sänkt utgiften för detta med 70 kr. Den totala fasta utgiftsökningen slutar därför på 805 kr.
Jag har dock en post (egentligen två, då jag delat upp för att få bättre överblick) i min kassabok som jag verkligen inte får klarhet i, det är matkostnaderna. Efter att jag läst bloggaren Frivid42 och att deras familj på 5 personer hade matkostnader på 2400 kr så började jag ifrågasätta mig själv. Nu kan det säkert vara så att jag har mer saker som infinner sig under själva begreppet, men jag tycker ändå mina kostnader är anmärkningsvärt höga. Jag har ingen vän jag kan jämföra med då det konstigt nog verkar vara få som för kassabok, uppskattningar ger jag inte mycket för eftersom sådana visar sig i alla kolumner tendera att underskatta utgifterna är min personliga erfarenhet, men ett snitt på 2900 kr känns högt. Borde finnas förbättringsutrymme även om jag gillar att äta bra mat och mycket mat..
lördag 5 september 2015
Uppdatering av investeringkriterier
Jag tycker mina investeringskriterier har varit lite oskarpa tidigare så jag uppdaterar dem med en lite närmare definition av vad jag anser är viktigt.
Kriterier:
Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med.
Kriterier:
Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med.
Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar.
Stark huvudägare – jag blir mer intresserad om jag ser att det finns ägare som inte bara är stora institutioner. Anledningen är att det känns bättre med någon som har stora incitament att göra ett bra jobb med företaget, tänk Persson i H&M, Wall i Beijer Alma eller Lundberg i Lundbergsföretagen. Även att ledningspersoner som VD har stora innehav är ett plus av samma anledning.
Låga skulder – även om räntorna är låga är det skönt när man vet att omvärlden kan skaka men bolaget inte faller ihop som ett korthus direkt.
Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år.
Lågt P/E-tal – helt beroende av bransch förstås (svårare med fastighetsbolag) men att jämföra det mot konkurrenter som man vet har högre, gör bolaget intressant att titta närmare på.
Med de nytillkomna tilläggen:
Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar. Stabil vinsthistorik och vinsttillväxt.
Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år. Utdelningshistoriken ska visa på stabilitet och inte äventyra framtida utdelning. Utdelningstillväxt och lång utdelningshistorik är mycket viktigt.
Med de nytillkomna tilläggen:
Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar. Stabil vinsthistorik och vinsttillväxt.
Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år. Utdelningshistoriken ska visa på stabilitet och inte äventyra framtida utdelning. Utdelningstillväxt och lång utdelningshistorik är mycket viktigt.
Matens betydelse
Mat är verkligen nyckeln till allt. Jag har själv haft stort intresse för mat under längre tid, har växt ifrån tiden då det var köttbullar och makaroner fem dagar i veckan. Det jag haft problem med är att aldrig bli mätt, eller mätt blir jag, men hungrig lika snabbt igen. Det har resulterat i att jag trots mycket inspiration i köket och att jag älskar mat, har ätit mängder med godis.
Nu är det dock nya tider, jag har upptäckt LCHF. En bra stund efter hypen kan tilläggas, men så värdefullt ändå. Det är ingen strikt variant, utan jag äter en del kolhydrater också, men har minskat på mängden och istället ökat protein- och fettintaget. detta har gjort att jag känner mig mätt väldigt länge, det kurrar inte i magen efter en timme. Även den positiva effekten att jag känner mig mer allert oh inte somnar under föreläsningen får tillskrivas kostomläggningen. Den absolut bästa effekten är ändå att godissuget nästan helt har försvunnit.
Tänk att maten har sådan betydelse!
Nu är det dock nya tider, jag har upptäckt LCHF. En bra stund efter hypen kan tilläggas, men så värdefullt ändå. Det är ingen strikt variant, utan jag äter en del kolhydrater också, men har minskat på mängden och istället ökat protein- och fettintaget. detta har gjort att jag känner mig mätt väldigt länge, det kurrar inte i magen efter en timme. Även den positiva effekten att jag känner mig mer allert oh inte somnar under föreläsningen får tillskrivas kostomläggningen. Den absolut bästa effekten är ändå att godissuget nästan helt har försvunnit.
Tänk att maten har sådan betydelse!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)