fredag 9 oktober 2015

Nytt jobb

Efter att jag sagt upp mig på mitt förra extrajobb har jag sökt en del jobb som ligger närmare vad jag vill hålla på med. Lite mer hjärna som används och antagligen är man inte fullärd efter två arbetspass, vilket är motiverande och kul. Kul att få chansen att visa vad man går för.

Nytt jobb innebär att jag kommer att tjäna mer pengar och inte enbart leva på studiebidrag och studielån. Just nu har jag förhoppningen att det ska vara möjligt att lägga undan hela studielånet och lite därtill. Då är ju frågan om verkligen det är en god idé att ta studielån?

Jag har varit inne på ämnet flera gånger och min åsikt har inte förändrats. Mer än att studielånet nu har möjlighet att bli det enda lån jag tar. Det debatteras mycket om vilka krav man ska ställa på bolånetagare, med amorteringskrav, skuldkvotstak och minskade ränteavdrag. Detta har gjort att bolån kommer bli än mindre fördelaktiga om man jämför med studielånen.

Det gäller dock att göra om mitt upplägg för sparandet för att ta hänsyn till de nya förbättrade förutsättningarna. Mer om detta kommer i efterföljande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar