söndag 4 oktober 2015

September

September blev en riktig katastrofmånad i min kassabok. Utgifterna överskred inkomsterna med mer än 5000 kr samtidigt som även aktiernas börsvärde gick ned något i samma härad. En månad i röda siffror gör ingen glad.

Dock får jag anse att många av utgifterna var av engångskaraktär. Flyttade till nytt boende i början av månaden så det har varit en del inredning som inhandlats. Jag för en ständig kamp med min sambo, jag kan köpa möbler och inredning på Erikshjälpen men hon vill nästan bara ha allt nytt. Jag har därför medfinansierat inköp som är något dyrare än vad jag tänkt mig. Mest med tanke på framtiden, jag hoppas och tror att de här sakerna kommer användas resten av livet.

Jag har även inhandlat en dyr höst- och vårjacka under september. Det här är verkligen en investering, så priset 2000kr var mycket men å andra sidan så blir det billigare än att köpa jackor av sämre kvalité som måste bytas ut oftare.

Under förra veckan gjorde jag även sista dagen på mitt extrajobb. Jag har redan varit med i processen för ett nytt jobb och har sökt några till, så jag hoppas att jag kan ordna med lite extra kassaflöde framöver.

När jag ändå är inne på kassaflöde, så har jag fått mer klarhet i hur det kommer att förändras i och med flytten. Tidigare har TV-kanaler varit inbakat i avgiften, men på det nya boendet försvinner det (egentligen inte helt, men grundpaketet var såpass basic att jag inte ens kunde se Champions Leauge på trean). Bredbandet har vi tidigare använt ett bredband som "blivit över" (sambons föräldrar som sponsrat), nu är det uppsagt och vi kommer därför även betala för vår uppkoppling hädanefter. Avgiften blir drygt 800 kr mer i och med att nya lägenheten är större. Kostnaderna kommer alltså öka med 1075 kr per månad. Det är en rätt saftig ökning men det finns förutom den otroliga höjningen av levnadsstandard andra positiva flöden. Jag har bytt gym och har därigenom gjort en besparing på nästan 200 kr per månad. Har utöver det även bytt telefonabonnemang och sänkt utgiften för detta med 70 kr. Den totala fasta utgiftsökningen slutar därför på 805 kr.

Jag har dock en post (egentligen två, då jag delat upp för att få bättre överblick) i min kassabok som jag verkligen inte får klarhet i, det är matkostnaderna. Efter att jag läst bloggaren Frivid42 och att deras familj på 5 personer hade matkostnader på 2400 kr så började jag ifrågasätta mig själv. Nu kan det säkert vara så att jag har mer saker som infinner sig under själva begreppet, men jag tycker ändå mina kostnader är anmärkningsvärt höga. Jag har ingen vän jag kan jämföra med då det konstigt nog verkar vara få som för kassabok, uppskattningar ger jag inte mycket för eftersom sådana visar sig i alla kolumner tendera att underskatta utgifterna är min personliga erfarenhet, men ett snitt på 2900 kr känns högt. Borde finnas förbättringsutrymme även om jag gillar att äta bra mat och mycket mat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar