söndag 4 oktober 2015

Månadsbudget

Med tanke på att jag gick igenom några av mina månadskostnader förra inlägget och vilka förbättringar jag vill göra så kan det vara på plats att göra en budget. Siffrorna i budgeten är inte hämtade ur tomma luften utan de bygger på mina utfall i kassaboken. Vissa kategorier som övrigt och kläder har jag dock haft stora utgifter för tidigare, så dessa siffror är mer ett höftande om vad som borde vara normalt. Jag unnar mig mycket lyx och konsumtion, så det kan vara bra att ha det svart på vitt hur mycket jag skulle kunna spara.


Kategorierna i budgeten är ganska få till antalet, tycker det är lagom för att få överblick. här är de med en liten förklaring vad som ingår:

  • Mat - inkl. allt som köpt på matbutiken t.ex. glödlampor, toapapper + lättare lunch
  • Matupplevelser - "bättre" luncher, fika, godis, glass
  • Boende nödvändigt - inkl. telefoni
  • Boende extra - inredning osv.
  • Fest
  • Personligt - personförsäkring, gymkort, apotek osv.
  • Transport - inkl. reparation av cykel
  • Presenter
  • Kläder
  • Övrigt
Månadsbudget:
Mat 2300
Matupplevelser 200
Boende nödvändigt 2475
Boende extra 165
Fest 400
Personligt 370
Transport 500
Presenter 350
Kläder 300
Övrigt 500
Summa 7560

Kanske har varit lite väl optimistisk, men mål är ju inget att ha om det inte är någon utmaning. Nu ska detta försöka följas! Förstås är det när hela årets utgifter delas på 12 månader som svaret kommer, detta eftersom vissa månader kan innehålla tunga poster, speciellt i starten av varje läsår brukar det bli dyrt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar