fredag 9 oktober 2015

Nytt upplägg

Med ett mycket större kassaflöde så ändras förutsättningarna för mitt sparande. Tidigare har jag lagt allt fokus på stockpicking till min utdelningsmaskin som ska ge mig passiv inkomst. Jag har även tidigare lagt undan pengar som ska användas till boende (jag äger inte mitt boende), som tidigare nämnt är dessa pengar flyttade till mitt ISK, men är ännu inte investerade.Jag funderar på att öppna ett nytt ISK, för att skilja på boendeportföljen och utdelningsmaskinen.

Jag tänker att det ligger 5-10 år fram i tiden innan det är dags för boendet (det kan visa sig att det är mer fördelaktigt att hyra vid den tidpunkten, men jag gör antagandet att det är köpt boende som är mest gynnsamt). Med den långa tidshorisonten känns det fel att låta pengarna ligga på ett sparkonto, därför ska jag under tiden investera dessa. Då pengarna ska användas till boendet så vill jag inte ta onödigt hög risk utan jag har tänkt mig upplägget som följande:

Förv.avg           Andel
Länsförsäkringar global index 0,2% 35%
SPP Aktiefond USA 0,2% 20%
Avanza Zero 0,0% 30%
Spiltan Räntefond Sverige 0,1% 15%
100%

Varför detta upplägg?
Helt gjutet i betong är det inte såklart, jag vill alltid ha möjlighet att revidera om efter hur utfallet blir, men anledningen till att det ser ut så här är:
  • Jag har gjort en egen tolkning av Buffets 90/10 regel för hans fru. (90% i S&P500 och 10% i kort ränta)
  • En stor andel svensk fond då jag gillar svenska bolag och valutarisken är borta.
  • Räntefondens andel kommer sig av att jag har förhoppningar på att börsen går ned under närmsta tiden (vill ha torrt krut), gör den inte det så kommer det vara närmare tills pengarna ska användas och då kan jag ändå inte vara 100% i aktier.
  • Fler fonder tycker jag krånglar till det, det ska vara simpelt.
  • Att det inte är aktier jag investerar i har att göra med att fonderna är billigare än courtage. Inte heller tror jag min stockpicking kommer vara mer framgångsrik (jag tror inte jag har extra kompetens som gör att jag kan slå marknaden á la Buffett). Den stockpicking jag håller på med hör till min utdelningsmaskin, där har jag primärt fokus på att utdelningarna ska stå för mina inkomster i framtiden. Samt att stockpicking är en hobby, roligare även om roligt inte är lika med bäst avkastning.
Hur stor del av sparandet?
Fortfarande så kommer jag ha levnadskostnader som det är tänkt att studiebidrag och studielån ska täcka. Därför är jag inte beredd att sätta av allt till framtida boende utan andelen kommer att hålla sig primärt runt 5000kr. Det här får jag utvärdera när lönen kommer in.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar