lördag 5 september 2015

Uppdatering av investeringkriterier

Jag tycker mina investeringskriterier har varit lite oskarpa tidigare så jag uppdaterar dem med en lite närmare definition av vad jag anser är viktigt.

Kriterier:
Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med.

Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar.

Stark huvudägare – jag blir mer intresserad om jag ser att det finns ägare som inte bara är stora institutioner. Anledningen är att det känns bättre med någon som har stora incitament att göra ett bra jobb med företaget, tänk Persson i H&M, Wall i Beijer Alma eller Lundberg i Lundbergsföretagen. Även att ledningspersoner som VD har stora innehav är ett plus av samma anledning.

Låga skulder – även om räntorna är låga är det skönt när man vet att omvärlden kan skaka men bolaget inte faller ihop som ett korthus direkt.

Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år.


Lågt P/E-tal – helt beroende av bransch förstås (svårare med fastighetsbolag) men att jämföra det mot konkurrenter som man vet har högre, gör bolaget intressant att titta närmare på.


Med de nytillkomna tilläggen:
Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar. Stabil vinsthistorik och vinsttillväxt.

Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år. Utdelningshistoriken ska visa på stabilitet och inte äventyra framtida utdelning. Utdelningstillväxt och lång utdelningshistorik är mycket viktigt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar