lördag 5 september 2015

Industrivärdens innehav

Under kvällen har jag, bortsett från alla grubblerier som kom i uttryck i förra inlägget, även tagit mig en funderare om Industrivärdens innehav. Helt tillfreds med den portföljen är jag inte. SSAB, Sandvik, Volvo och Ericsson är inga innehav som varit aktuella att köpa in direkt till min portfölj. Därför måste jag läsa på mer om bolagen för att se om det fortsatt är värt att äga det här investmentbolaget eller om jag ska ta och plocka russinen (SCA, Skanska och ICA, förutom Handelsbanken som jag redan äger) ur kakan.

Det positiva jag ser med att äga den här korgen av bolag:
+ Diversifiering till industri
+ Substansrabatten
+ industrivärdens möjligheter att fixa förmånlig finansiering 
+ Lundberg på toppen kan leda till att det trassliga korsägandet löses upp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar