torsdag 22 september 2016

Två intressanta bolag

Det kan inte ha undkommit någon som är åtminstone lite kopplad till samhället att det finns en skolkoncern som heter Internationella Engelska Skolan, då vinster i välfärden är hett debatterat. Skolkoncernen finns inte ännu på börsen men är påväg dit och jag har tecknat aktier. Tecknade både genom Nordnet och Avanza men där den senare var tvungen att meddela att det inte gick att teckna via dem (märkligt kan jag tycka, men trenden fortsätter att det är värt att ha en KF även hos Nordnet). Jag hoppas jag kommer få tilldelning, annars är jag beredd att även köpa aktier om bolaget inte rusar för mycket första handelsdagen.

Varför är jag intresserad av IES?

  • Bästa skolorna
  • Hög tillväxt
  • Omåttligt populära
  • Fokus på engelska
  • Fokus på ordning och reda
  • Få högre exponering mot Sverige i portföljen
  • Låg värdering tack vare debatten om välfärden (finns ingen riksdagsmajoritet för en begränsning av vinster)
  • Konjukturokänsligt
  • Låg skuldsättning
  • Grundaren är fortfarande storägare
Jag kan tänka mig att IES kan bli ett långsiktigt innehav i min portfölj och blev tvungen att sälja av BMW för att ha pengar att teckna med och för att jag har bestämt att nya bolag måste överträffa ett av bolagen jag redan har i portföljen och jag ser IES som en bättre investering och att min kunskap är större inom detta område.

Ett annat intressant bolag som jag har läst om de senaste dagarna är Troax. Jag har lyft in dem i min bevakningslista men de är inte aktuella för att få en fullvärdig plats i portföljen ännu då jag anser att värderingen är något ansträngd.

Varför är jag intresserad av Troax?
  • Storägare är Latour (samma som i mitt innehav Tomra)
  • Lättbegriplig affärsmodell och produkt (nätpaneler)
  • Ökad automation i världen (nätpaneler skyddar mot att någon kommer i närheten av robotar och skadar sig)
  • Behov av bostäder (Troax gör förrådslösningarna)
  • Växer dubbelt så snabbt som marknaden
  • Marknaden i sig själv har tillväxt
  • Jag får exponering mot både industri och byggnation i portföljen
Jag ska fortsätta bilda mig en uppfattning om båda bolagen men de är verkligen två bolag som passar in i min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar