lördag 17 september 2016

Inköp och påfyllning

Häromdagen så ifrågasätta jag mitt eget omdöme när det kommer till handel med aktier och tog då främst sikte på  Cellavision- och Novo Nordisk-affärerna där jag lyckades sälja på dagslägsta och att aktierna sedan dess har återhämtat sig rejält. Det som kan vara värt att ta upp är att det känns som sådana förluster tar hårt, hårdare än glädjen när man gör det omvända. Tidigare gjorde jag en fin affär i Novo Nordisk och sålde passande nog precis innan deras rapport och på det viset fick jag en vinst och nu senast så visade det sig att jag var helt rätt ute med min försäljning i Bahnhof där det var alldeles för mycket förhoppning som var inprisat i aktien, förhoppningar om att man inom snar tid skulle kunna sjösätta planen med Elementica. Nu sköts byggnationen på framtiden och organisationen som jobbar med Elementica ska krympas och aktien har haft en del tunga dagar. Jag hade köpt mina aktier på 179 kr, sålde på 206 kr och nu är kursen 16 % ned.

Lärdomen är att man inte ska göra något förhastat men samtidigt så är det inte fel att sälja om man upplever bolaget dyrt.

Apple är också värt att ta upp. Där sålde jag en del av innehavet när Tim Cook sålde, jag är nöjd att jag inte sålde allt. Iphone7 är en försäljningssuccé och när Samsungs Note visat sig vara av usel kvalité så har kursen stuckit iväg. Nu ligger jag för omväxlingsskull på plus i mitt innehav.

Lärdomen är att det gäller verkligen att tro på och vara långsiktig i innehav som har det där extra och att lyckas sortera bort allt brus.

Så till veckans affärer. Jag köpte på mig Tomra igen, det bolaget gillar jag skarpt. Tidigare så sålde jag då jag gjorde en snabb vinst, men vill ha bolaget på lång sikt i min portfölj och utbytet av maskiner i Tyskland var på en helt annan nivå än jag tänkt (för övrigt innehåller länken mycket bra information och illustrativa bilder som visar varför jag tror på Tomra).

Jag fyllde även på i Castellum. Lite svårvärderat vad förvaltningsresultatet (det jag kollar på när det gäller fastighetsbolag) kommer att landa på, men jag tycker det är ett bra läge att fylla på. Jag använder mig av ett litet portföljtänk även om jag inte har någon övre gräns för hur stora bolag får vara, och tycker då att Castellums del av portföljen blivit för liten. Har Balder också på min bevakningslista när det gäller fastighetsbolag, men de verkar göra allt rätt och värderingen har verkligen skjutit iväg. Då tycker jag Castellum är det klockrena valet i sektorn. Ökande förvaltningsresultat, attraktiva orter som verksamheten bedrivs på och en del intressant framöver då de ska göra sig av med en del fastigheter på orter som inte är lika gynsamma för dem som bolag. Bolagets affär med köpet av Norrporten tycker jag har bidragit positivt till min syn på Castellum, med många fler centrala lägen och framför allt visar det att man är benägen att utveckla bolaget. Gillar också att man samlat allt under samma flagga, Castellums,  men att det lokala fokuset finns kvar, lite som Handelsbanken tycker jag. (Innehavet i Castellum har även gett mig erfarenheter av hur det är att vara med om en emission då det var första gången för mig. Så här långt kan dock min bristande erfarenhet ha gjort att jag tog ett felaktigt beslut innan emissionen, då jag valde att sälja av en del av innehavet.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar