tisdag 13 september 2016

Släppa lite på bromsen

Hela det här året har utgiftsmässigt varit en hel del högre än tidigare år, antagligen kopplat till högre inkomster. Jag har rest mer och även gjort stora långsiktiga inköp av sportutrustning och de påverkar mest. De här två posterna summerar till 15 000 kr ungefär hittills. 15 000 kr gör dock inte hela skillnaden och därför är det väldigt bra att jag har en uppföljning på rätt så detaljerad nivå.

4500 kr har lagts på kurslitteratur, jag kommer köpa någon bok till men annars så är den här kategorin en som jag inte kommer att lägga mer pengar på om allt går som jag hoppas.

9000 kr har lagts på kläder och skor och efter det här så tycker jag att min garderob är i många avseenden komplett. Jag har handlat en hel del på rea då min storlek och modell varit till utförsäljning så jag har ändå kommit billigt undan. Det här är dock en kategori som jag kommer kunna minska till 1/3 del kommande år.

9000 kr la jag på en ny dator, det är också en utgift som jag inte kommer att ha kommande år.

Det här inlägget är dock inte tänk att handla om vad jag kan spara in på och vad jag kan minska på utan vad jag kan lägga pengar på som jag anser är viktigt för att jag ska vara tillfreds med livet.

De första kategorierna är boende, här försöker jag däremot att hålla kostnaden nere vad gäller storlek på boendet, mindre boende har lägre avgift och mindre ytor att fylla med saker, sedan rör jag mig inte så mycket när jag är hemma att jag behöver extra rum utan här räcker det med vardagsrum, kök och sovrum för mig och min sambo. Om det kommer nytillskott i framtiden så skulle även de få ett sovrum var men inga extra rum är på tanken då heller (måste debatteras med sambon som gärna vill ha stort, stort, stort utan att hon kan motivera varför över huvud taget).

Mat är den andra kategorin och det är den kategorin jag lägger absolut mest pengar på. bra mat kostar en del och där jag bor så är det inte mycket som "reas ut" med kort datum, kanske för många studenter i området? Jag satsar mycket på att laga från grunden, köpa färsk spenat, fröer, nötter m.m. som inte är helt billigt, men mat tycker jag inte man ska snåla på och köpa falukorv och äta fyra av veckans dagar. På helgen så är det ofta en lunch på någon restaurang eller liknande, mycket för själva helgkänslan och framför allt för att jag och sambon då använder tiden till att verkligen umgås och njuta.

Idrott är näst på tur. Jag lägger en del pengar på aktiviteter i olika form, som medlemsavgifter, gymkort, sportutrustning m.m. Här försöker jag att jämföra och komma fram till vad som är bäst. Gymkort för 169 kr är mycket konkurrenskraftigt. Gymkort är en såndär sak som brukar tas upp på bloggar att man kan göra styrketräningen gratis i hemmet eller skogen, men det är verkligen inte en form som passar mig utan jag vill ha skivstängerna m.m. Det skulle även bli för dyrt att köpa in allt själv så den här utgiften är jag mer än villig att ta.

Tv-paket är en annan sådan sak som många väljer bort. Det skulle heller inte funka för mig, jag vill se toppfotbollen i realtid och tycker det är skönt att ha på en fotbollsmatch i bakgrunden under helgen när man pysslar i lägenheten eller kunna bjuda över vänner när det vankas Champions leauge så det här är något jag är villig att lägga pengar på.

Resor. Jag har nog rest mer inom närområdet och i Sverige än de flesta och att upptäcka nya delar av landet och världen tillför så mycket mer i livet anser jag. Nya intryck, få se andra samhällen etc. Det skulle jag heller inte tycka är roligt att välja bort.

Jag tycker dock att mitt intresse för investeringar och ekonomi överlag har lagt en bra grund, så att jag kan njuta av allt ovanstående utan att jag känner någon huvudvärk efteråt. Det är livskvalité för mig, att kunna göra det man vill och njuta av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar