tisdag 13 september 2016

Slimma portföljen

Köp och sälj, köp och sälj. Som vanligt är jag mycket aktiv och tar mer eller mindre genomtänkta beslut. Det märks verkligen när det gnager i mig över ett innehav jag har, så fort det gungar det minsta på börsen tar jag då beslut som inte är de absolut mest genomtänkta. FOMA i kombination med totalpanik skulle jag kunna beskriva senaste dagarnas handel i bolag som jag inte är helt tillfreds med.

Jag tvekade på mitt inköp i Novo Nordisk. Mest hur bra koll jag har på vad användarna tycker om produkterna, konkurrenters intåg på marknaden (bl.a. hur Googles samarbete med Sanofi kommer slå ut), om bolaget inte är lite högt värderat sett till tillväxten, hur tillväxten ska vara möjlig när bolaget är så enormt, hur kommer kostnadsmedvetenheten från köparna att slå m.m. Jag gillar många delar av bolaget men just de här har gnagt och det verkar inte bra att ha något som gnager i en investering.

Jag lyckades att göra en alldeles superdålig tajming av min försäljning, precis på botten under gårdagen, precis där man inte ska sälja. Fick min läxa med att aktien vände där ifrån och har fortsatt tuffa på idag. Nu har jag lärt mig läxan att bolag jag vill äga på lång sikt inte ska ha något som gnager hos mig.

Gjorde även en totalt misslyckad trade i Cellavision. Jag litade inte fullt ut på att jag kunde behärska det här och det resulterade också i en försäljning på botten. Här skulle jag dock följt min övertygelse och jag har inte ännu gett upp min idé att jag ska ha ett, två innehav i portföljen på kortare sikt.

Däremot ska jag sluta upp med affärer som den i Novo Nordisk, långsiktiga innehav ska vara långsiktiga. Ångrar lite att jag sålde Tomra, för de skulle jag vilja äga på mycket lång sikt. Blir säker att jag köper in dem under veckan och då har min portfölj nått max antal långsiktiga innehav, 10 st, då måste jag byta ut något av dem om jag vill ta in ett nytt bolag på lång sikt. Det ska göra att jag verkligen gör större övervägande och inte säljer och köper hit och dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar