tisdag 5 april 2016

Rapport från Industrivärden

Idag presenterade Industrivärden sin rapport för perioden 1 januari - 31 mars och det går att skönja att de lagt om kursen. Skuldsättningsgraden är ned 3 % och man har nettosålt aktier för 1,5 mdr. Framför allt är det SCA som det minskats i men även delar av innehaven i Handelsbanken, ICA och Skanska har det sålts i.

Jag själv har köpt en del Handelsbanken, även om takten har saktat ned. Att Industrivärden säljer kan ju vara ett tecken på att Handelsbanken är såpass värderad att det skulle vara en dum idé att fortsätta köpa där. Jag tror däremot att innehavet är såpass stort i Industrivärdens portfölj att det vill ha kapital för att kunna göra mer investeringar utanför bank.

Jag har min köpkurs i Industrivärden uppsatt till maximalt 135 kr och däromkring har aktien hällt sig ett tag nu. Jag förändrade mitt accepterade P/E-tal upp till 15 sedan jag hört den nya ledningen nya policyn med lägre skuldsättning o.s.v. I samma veva sänkte jag även normala intjäningen då jag har haft tiden att gå igenom flera år, så summa summarum har inte mitt accepterade pris förändrats mer än några tiondels ören.

Industrivärden har en fin portfölj med ledande bolag och jag tycker att de funkar som en bra bas för mitt investerande och Industrivärden har därför ett maxtak på att få uppgå till 50 % av portföljen. De är diversifierad och har ett sunt ledarskap något som jag premierar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar