onsdag 13 april 2016

Rapport från Castellum och stora förändringar

Nu sker det stora förändringar i ett av mina innehav, nämligen i Castellum. Det var mycket som skedde under samma dag för Castellum. Under förmiddagen så handelsstoppades aktien då det kommit ut information om att de skulle ha gjort en stor affär. Vid lunch så presenterade sedan bolaget sin delårsrapport som visar på att Castellum fortfarande är helt rätt att äga med en 8 %-ig ökning av förvaltningsresultatet. Bolaget yppade dock inget som helst om någon storaffär. Den informationen dröjde tills efter börsens stängning och då bekräftades det som ryktats en tid, att Castellum förvärvar Norrporten.

Det är en riktigt stor affär, att köpa ett bolag som är lika stort som 60 % av det tidigare bolaget och då är ju Castellum redan innan ett av de större fastighetsbolagen. Av vad jag skummat igenom verkar det vara en bra affär och jag som investerare kommer att få vara med om min första emission, det är intressant och lärorikt. Det är därför börsen finns så det känns bra att kunna bidra till ett sådant fint bolag som Castellum.

Castellum kommer i och med affären att få en större geografisk spridning, även om det antagligen kommer bli så att man säljer på vissa ställen. Men Castellum kommer även att få starkare fäste på orter där man redan är representerade och det är viktig tycker jag, så att man inte överger sin strategi.

Det som jag kan tycka är det enda oroande med affären är att den sker nu när det varit en sådan värdestegring på fastigheter, men det kan ha varit en opportunistisk investering, Norrporten skulle annars ha hamnat på börsen.

Det ska bli intressant att fortsätta att läsa om vad som kommer att ske framöver och se hur det här kommer att utveckla sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar