söndag 17 april 2016

Uppdatering investeringskriterier

Jag har uppdaterat mina kriterier ännu en gång. inspirerade av att läst "The Intelligent Investor" och Lundaluppens blogg. Jag tycker jag har snabbat på min utveckling markant senaste tiden och tagit stora kliv från att vara en känsloinvesterare till att vara en värdeinvesterare. Tidigare lydelse är överstruken och ny lydelse är skriven i italic så att det ska framgå vad nyheterna är.

Kriterier:

Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar. Stabil vinsthistorik och vinsttillväxt. Vinst senaste 10 åren för att täcka in en konjukturcykel och en vinsttillväxt på 33 % senaste 10 års perioden.

Låga skulder Stark finansiell ställning – ger mer flexibilitet när möjligheter dyker upp. Hög räntetäckningsgrad och hög soliditet när det gäller fastighetsbolag och utilities. Omsättningstillgångarna 2 ggr större än kortfristiga skulder och omsättningstillgångarna ska vara större än totala skulder när det kommer till industribolag och handel.

Stark huvudägare – jag blir mer intresserad om jag ser att det finns ägare som inte bara är stora institutioner. Anledningen är att det känns bättre med någon som har stora incitament att göra ett bra jobb med företaget, tänk Persson i H&M, Wall i Beijer Alma eller Lundberg i Lundbergsföretagen. Även att ledningspersoner som VD har stora innehav är ett plus av samma anledning. Starka huvudägare har också möjligheten att påverka företaget i en gynnsam riktning anser jag.

Direktavkastning – Utdelningen ska inte äventyra långsiktiga investeringar eller handlingsfriheten. En lång historik med utdelningar ser jag som en indikation på att företaget är stabilt och har gjort noggranna avvägningar för vad som är bäst för företaget. Jag anser dock att högre utdelning är attraktivt med tanke på att jag då själv också har möjlighet att bestämma vad jag gör med den. Utdelningen är viktigare på lång sikt för mig även om jag på kort sikt vill ta emot en del av vinsten då även företag kan göra missbedömningar av investeringar. Utdelning senaste 10 åren.

Lågt P/E-tal – jag ser på det för att veta hur man värderat företagets vinster över tid. Företagets värdering under en 10 års period. jag använder mig av ett P/E-tal för att jag vill ha en viss avkastning på min investering. Jag ska inte använda mig av marknadens värdering utan ett tal som passar ihop med bolagets tillväxtpotential och avkastning. Men använder också P/E-talet för att jämföra med konkurrenter.

Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med. Det här hamnar än så länge längst ned då det inte är alla produkter jag själv kommer i kontakt med, det viktiga där är då att jag åtminstone läst på om företagets produkter och förstår vad det är de producerar eller tillhandahåller.

(För att ha en säkerhetsmarginal vid mina investeringar så använder jag mig av EPS3 när jag ser på vilken vinst bolaget presterar och vid tillväxt så är det EPS3 i början av 10 års perioden och EPS3 i slutet av perioden som gäller. Alla bolag går jag inte så långt tillbaka på då de kan ha en helt annan verksamhet idag än vad de hade tidigare, men utgångspunkten är 10 år.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar