torsdag 7 april 2016

Försäljning

Min bevakningslista bygger som sagt på kvantitativa kvalitéer i företagen och bolaget som nu förpassats ut ur portföljen gör det efter att jag har börjat titta mer på kvalitativa aspekter. Bolaget som fick lämna portföljen gör det av några olika anledningar.

Den första anledningen är bolagets storlek. Endast en fjärdedel av det näst minsta bolaget jag har på min bevakningslista och inte i närheten av bolagens storlek i min portfölj. Bolaget har inte den storlek som jag är tänkt att äga, det återfinns inte i Mid cap-segmentet som är den minsta bolagsstorlek som jag tittar på.

Jag hittar heller inte något som jag tycker är en konkurrensfördel. Att ha mest spridda butiksnät att inte enbart finnas i största regioner och att vara begränsad nästan uteslutande till den svenska marknaden ser jag inte som enbart fördelar. Att även erbjuda varumärken som många andra företag och då speciellt företag som bedriver näthandel ser jag inte heller som enbart positivt. De egna varumärkena som finns tycker jag håller kvalité och de är det möjligt att ha höga marginaler på.

Jag vet inte riktigt hur det kommer utveckla sig med Joy, den nya kedjan som de har förvärvat men den ser jag inga konkurrensfördelar hos. Det finns oräkneligt antal butiker som riktar sig mot kvinnor i 50-års ålder.

Jag gillar ägarbilden där Qviberg är en stark ägare, men inte en sådan långsiktig ägare som jag helst ser i de bolag jag äger och ledningen med Christina Ståhl vid rodret har jag också en positiv bild av, hon verkar mycket kompetent.

Det som jag anser är att bolaget inte är tillräckligt kvalitetsmässigt för att jag ska överväga att välja dem samtidigt som H&M finns. H&M har bättre finansiell ställning, växer på många marknader, erbjuder sina egna varumärken och för de som vill ha mer kvalité och en lite mer "lyxigare känsla" så växer de även inom det segmentet med COS och & other stories och storägaren är mycket långsiktig.

Jag har därför valt allt göra en försäljning av MQ. Värderingen i MQ är inte på något sätt ansträngd men jag anser att de inte är något ledande företag och har svårt att se hur de i längden ska kunna avkasta tillräckligt. Redan en liten fel strategi med vinterrean gjorde att det gick dåligt för företaget, hur kommer det då se ut i kristider när svenskarna i den mentala åldern 30-40 år håller i plånboken extra hårt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar