lördag 16 april 2016

Bevakningslistan färdigställd

Nu är den klar, eller klar är väl att ta i då den kommer att förändra utseende med vilka bolag som ingår. Jag kommer att gå djupare in på att läsa om bolagen än mer och kommer antagligen sortera bort några som jag vid första anblick tyckt vara aktuella för kommande investeringar. När jag håller på med den här processen kommer jag att publicera en analys varför jag äger det här bolaget eller varför jag vill äga det här bolaget. Vill jag inte längre äga bolaget så kommer jag att skriva ned orsakerna i punktform så att jag kan gå tillbaka och kolla om det har hänt nya saker som gör bolaget aktuellt.

Nu har i alla fall bevakningslistan följande utseende:
BolagAktuell kursK/M
Handelsbanken102,90,97
Apple109,851,03
Industrivärden142,61,06
Hafslund661,06
Castellum126,81,11
NCC2831,12
Bure72,51,21
Beijer Alma1911,24
H&M295,11,26
ABB161,61,27
Skanska174,11,29
Atrium Ljungberg131,51,36
Nolato226,51,39
Tomra86,751,60
Clas Ohlson160,51,64
Avanza3131,77
NIBE276,21,82
Sectra1132,40
Vitrolife3692,65

Det är många fina bolag som återfinns på listan. Vissa kanske gömmer skelett i garderoben men det kommer jag att ta reda på. 

Det är också värt att påpekas att jag inte alltid kommer att köpa det bolag som befinner sig högst upp. Diversifiering kommer vara något som återfinns i bakhuvudet som en tanke som ska genomsyra min portfölj. Som tidigare nämnt så tänker jag dock inte ta denna allt för långt utan jag vill kunna ha en överblick över mina innehav och vara hyfsat insatt i deras marknader, risker, framgångar, fördelar etc. och har därför en maximal begränsing på 20 st bolag i portföljen, men ska helst hålla mig inom 12-15 st för att kunna vara ännu mer insatt och påläst. Mindre bolag än så ökar den bolagsspecifika risken på ett sätt som jag inte tycker om. Vid tillfället innehåller min portfölj 14 st bolag om man tar hänsyn till att Industrivärden består av 8 st olika bolag.

Jag köper, inspirerad av Lundaluppen, de bolag som är mest attraktiva och till lägst kvot, alltså desto närmare 0 desto mer attraktivt. Jag kommer dock inte följa detta strikt och endast köpa det som är under 1 i samma utsträckning som min inspirationskälla, detta av fem anledningar:

1. Huvudorsaken till framställandet av bevakningslistan: Att undvika att köpa till hiskliga multiplar, inte avstå helt från köp.
2. Tiden i marknaden är viktig
3. Jag tycker det är kul att köpa aktier
4. Jag vill inte ha allt för mycket i räntor
5. Tidigare nämnda diversifiering

Då jag väljer att köpa över 1 i kvot så får jag dock bara göra det med 50% av kapitalet jag har satt in på mitt konto, resten placeras i kort räntefond.

Att jag valt att presentera min bevakningslista är mest för att jag ska kunna gå tillbaka och se hur den såg ut, hur jag värderat bolagen, vilka bolag som fick vara med etc. En annan anledning är att då jag vet att andra kan se hur den ser ut och även kan läsa om hur jag agerat, blir jag tvungen att klart motivera varför jag har gjort köp över min satta gräns.



Disclaimer: Ta inga beslut utifrån mina tankar och köpkurser utan bilda dig en egen uppfattning och gör en egen analys. Mina tankar och idéer är utarbetade efter min ekonomi och min livssituation och därför högst personliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar