torsdag 28 april 2016

Nätmäklare

Det här är ingen djupgående analys utan det är mest för att jag ska skriva ned mina tankar om de här två bolagen som det rör sig om, så att jag kan gå tillbaka och se hur jag resonerade.

Det finns som bekant två stycken nätmäklare som är ledande i Sverige. Det har väl dykt upp någon konkurrent men i övrigt så har jag fått uppfattningen att de flesta använder sig av någon utav Avanza och Nordnet.

Jag själv är en Avanzian, då det var den första av de två som jag hörde talas om genom word-to-mouth. Avanza har också legat i framkant vad det gäller att styra marknaden i en riktning genom billiga bolån, press på courtage m.m. Men när jag nu tänkte ta upp fördelar och nackdelar mellan de två så kommer jag endast på den här i Avanzas favör:

  • Grafen över utvecklingen på kontot är väldigt lättmanövrerad på Avanza. Det är möjligt att kolla olika tidsperioder, det går även att se hur utvecklingen av utdelningarna varit över flera år och från vilka bolag utdelningen kommit. På Nordnet möts man av en box som visar senaste månaden.
Nordnet har nämligen mycket som jag tycker de har tagit steget längre än Avanza. Det är:
  • En egen podd som är värd namnet. Sparpodden, om än att den tappat i kvalité i mitt tycke sedan Günther slutade men den är bra för att nå ut och det är mycket lyssnare. Avanza var mesiga som valde att avbryta samarbetet med Börspodden, den var bra för dem att nå ut är min uppfattning.
  • Portföljrapporten som innehåller volatilitet och sharpekvot samt att man inte måste vänta på att den ska produceras.
  • Superfonderna. En fond för vardera land och att Sverigefonden innehåller fler, och även mindre till storleken, bolag än Avanzas AVANZA ZERO.
  • Shareville även om jag inte använder det allt för ofta själv, men då och då för att se hur andra komponerat sin portfölj.
  • Ett samarbete mellan SvD och Nordnet kallat SvD börsplus.
  • Många intressanta IPOs som går att teckna.
  • Ännu lägre ränta på bolån för private banking-kunder.
  • Lägre courtage för medlemmar i Unga Aktiesparare
Gällande sparekonomerna så upplever jag ingen större skillnad, båda når ut i media och får verkligen kommentera typ allt som har en liten relation till ekonomi. Hemberg har väl nått ut lite mer i TV än Bornold om det skulle vara något.

Båda bankerna satsar också en del på bloggandet eller att knyta till sig bloggare. Även här tycker jag att det inte skiljer sig mycket, men Avanza ligger nog lite bättre då de har länkutbyte m.m. med många av de bloggare jag följer. Nicklas "Investeraren" Andersson bloggar på Avanza och det är ett stort plus, han har mycket bra idéer i mitt tycke och når även ut genom podden pratapengar.

Stämmer det att Nordnet ska förändra sin sajt så tror jag att de verkligen kommer att få sig en skjuts. Frågan är varför jag skulle fortsätta nyspara på Avanza i så fall?

Nu tog jag inte upp ett endaste hur vinster, hur de står sig finansiellt m.m. och det var inte tänkt att beröras heller utan jag kommer helt klart att fortsätta följa bolagen. Anledningen till att jag ville lista de här sakerna är för att Nordnet just nu är attraktivt värderat åtminstone sett till vinst och i jämförelse med Avanza så skiljer det otroligt mycket. Är det Avanza som ska värderas ned och Nordnet upp eller är skillnaderna befogade? Jag kommer återkomma med en jämförelse på fler plan mellan de två. Mycket tyder på att jag skulle investera i Nordnet, men det känns svårt att investera i något som man själv inte använder som förstaval.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar